gå ner i vikt utan träning Aminostatisk hypotes

träning för att gå ner i vikt Aminostatisk hypotes

ökade serum aminosyra koncentrationer) på aptit. I försök 1 och 2 intagades protein (exp. 1) eller infunderades i 45 minuter (exp. 2) tillsammans med glukos. För experiment 3 och 4 protein i sig, i form av kasein, intogs (exp. 3) eller infunderades på 45 minuter (utbyte 4). Serum aminosyrakoncentrationer uppmättes i 4 timmar med jämna mellanrum och patienter uppmanades att bestämma deras nivå av hunger med användning av en skala från1 (illamående) till +4 (ravenös) för alla fyra experimenten.

I alla försök minskade aptiten när koncentrationen av serumaminosyra ökade och vice versa, vilket illustrerar ett ömsesidigt förhållande mellan aptit och serum aminosyra koncentrationer. I experiment 1 och 2 varierade aptiten i omvändhet med både serumglukos och aminosyrakoncentrationer, medan i experiment 3 och 4, där kasein administrerades enbart, fann aptit att korrelera omvänt med serumaminosyra men inte glukoskoncentrationer. Detta visade, i motsats till populär tro på att minskningen av aptit inte bara berodde på en ökning av blodglukos, men den ökade serumaminosyrakoncentrationen hade en självständig effekt på aptit och spelar en roll i kontrollen av mättnad.

Ökad serum aminosyra koncentrationer och mättnad

Sedan Melinkoffs experiment har forskningen syftat till att klargöra och validera tanken att aptit minskar när koncentrationerna av serumaminosyra ökar. För att undersöka effekterna av proteindieter på mättnad ges flera preloader med olika protein / näringskoncentrationer till individer, då ämnen Poppitt et al. [4] fann att ämnet var signifikant mindre hungrig efter en högproteinförhöjning än preloader innehållande höga kolhydrater eller fetter. På liknande sätt har Westerterp Plantenga [5 ] uppvisade en signifikant ökning av 24-timmarsmättnad hos personer som konsumerar en högprotein diet jämfört med en hög fetthalt. Flera andra studier har också dragit slutsatsen att högprotein dieter leder till högre mättnadsnivåer, stödja den aminostatiska hypotesen. Öka energiförbrukningen ovan baslinjenivåer efter konsumtion. [6] Johnston [7] fann att dieter med högre proteinhalter har större effekt energiutgifter än dieter med lägre proteinnivåer. En diet bestående av 15% protein hade mindre termisk effekt (34kj / timme) än en diet med 30% protein. Högprotein dieter har också visat sig öka termogenesen i större utsträckning än höga kolhydratdieter [8] .

Experimentella bevis understödjer den aminostatiska hypotesen, men de komplexa hemostatiska mekanismerna mellan periferorganen och centrala nervsystemet som orsakar denna effekt är ännu inte fullständigt förstådda. Flera olika peptider som frigörs som svar på kost aminosyror medför en minskning av orexigenisk signalering och en ökning av anorexigenisk signalering genom att verka på en av två hjärnområden; kärnan i det ensamma området (NTS) och den hypotalamiska bågformiga kärnan. [9] Inblandningen av dessa hjärnområden har bekräftats genom studier som har funnit ökad aktivering av neuroner i NTS och ökning av aktivering av melanokortinvägen i den akryta kärnan efter intag av en högproteinmjöl. [10]

Postprandialsignalerna handlar om specifika hjärnområden genom två olika metoder:

1) Indirekt men vagus medierade vägar

2) Direkt efter frisättningen i det perifera blodet [9]

I den indirekta vägen agerar dieterprotein och aminosyror i tunntarmen på kemoreceptorer på mukosala enteroendokrina celler som orsakar frisättning av cholecystokinin (CCK). CCK-frisättande celler är mycket nära de vagala afferenta fibrerna som uttrycker CCK-typ 1-receptorer. Aktivering av den afferenta vagusnerven av CCK återföres till kärnan i lungan, vilket medger anorexigena effekter. [9] De anoretiska effekterna har bekräftats genom experiment som involverar administrering av en CCK-antagonist som orsakade en ökning av energiintag. [11] Denna CCK-inducerad anorexi anses vara en huvudmätare av mättnad.

Den direkta vägen involverar peptid YY (PPY) som utsöndras av L-celler i GI-området som svar på dietära aminosyror. [11] PPY verkar på Y2-receptorerna i neuropeptid-Y-neuronerna i den bågformiga kärnan. Detta hämmar utsöndringen av neuropeptid Y och agouti-relaterat protein, potenta orexigena peptider, som frigör blocket på POMC-neuroner, vilket gör det möjligt för dem att släppa alfa-MSH för att verka på MC4R-receptorerna för att orsaka anoretiska effekter. [11] Det finns viss kontrovers om PPY: s verkan, eftersom det i studier på gnagare, primater och människor där det administrerats perifert, orsakade en minskning av matintaget och en minskning av viktökning som förväntat men när den gavs centralt hade den motsatt effekten och stimulerad aptit. [11]

Andra faktorer trodde vara involverade

Andra faktorer som tros vara involverade i mättnad och minskat matintag på grund av en högprotein diet är AMP-aktiverat proteinkinas (AMPK) och däggdjursmål för rapamycin (mTOR). [12] Studier fann att en högproteendiet orsakade undertryckande av AMPK-fosforylering och en aktivering av mTOR i hypotalamusen. Det menas att detta beror på leucinens verkan, som är den mest rikliga aminosyran i de flesta kostproteiner. Det har visat sig stimulera mTOR och orsaka blocket i AMPK-signalering in vivo, men mekanismerna bakom detta är okända. [12] Högprotein dieter förbättrade med extra leucin visade sig leda till lägre matintag och ökad viktminskning jämfört med dieter med lägre leucininnehåll. [12] Inblandning av mTOR i satiatingvägar bekräftades av försök som fann att blockering av mTOR omvandlade de anoretiska effekterna av en högprotein diet. [12] Aktivering av AMPK har visat sig orsaka en ökning av matintag och väghastighet. [12] De neuroner som uttrycker AMPK och mTOR finns i den bågformiga kärnan och det föreslås att de är involverade i PPY-signalering. [9]

Tanken att glukagon som peptid 1 (GLP 1) hämmar matintag genom smaksaversion betraktades som det frisätts som svar på aminosyror i tarmen och verkar genom vagus-avferenta fibrer. Denna teori avvisades efter att det visat sig att neuroner som uttrycker GLP 1 i NTS inte aktiverades under mättnadsresponsen. [9] Därför beror minskningen av matintag efter högproteinmjölk inte på avsmakning av smak.

Använd som en metod för viktminskning

Under de senaste åren har fetma blivit en global epidemi. En tredjedel av amerikanska vuxna och cirka 17% av amerikanska barn är överviktiga. [13] I Storbritannien ser statistiken inte mycket ljusare ut än 25% av vuxna och 10% av barnen visar tecken på fetma. Det har föreslagits i Storbritannien att 60% av männen, 50% av kvinnorna och 25% av barnen blir fetma år 2050 om inga förebyggande åtgärder vidtas. [14]

Många hypoteser angående olika viktminskningsdieter har föreslagits, men hur är den aminostatiska hypotesen som tyder på högt proteinintag? Vetenskapen bakom teorin ser verkligen lovande ut. Det demonstrerar inducerade nivåer av termogenes och ökad mättnad,
gå ner i vikt utan träning Aminostatisk hypotes
vilka båda kan bidra till viktminskning.

Högprotein dieter blir allt populärare över hela världen, men är dessa dieter bara en kram? Proteinintag består normalt av 10 15% från dagligt kaloriintäkter. En högprotein dieter består emellertid av att få 30 40% av de dagliga kalorierna från protein ensam. Så, hur består en högprotein diet och vilka fördelar och begränsningar? Finns det några bevis som bevisar framgången med denna diet?

Dukandieten är mest populär i Frankrike, där den grundades av Pierre Dukan. Det baseras på ett tillägg av hundra tillåtna högprotein mat som kontrolleras av fyra faser som heter attack, kryssning, konsolidering och stabilisering. Detta innebär en strikt regim att i början bara äta 72 ‘tillåtna’ högproteinmatar (attackfas) i sju dagar, vilket inkluderar nötkött, kyckling och ägg. De nästa två stegen introducerar långsamt grönsaker (kryssningsfas) och andra angenämma livsmedel (konsolideringsfas). Slutligen introduceras andra livsmedelsgrupper i stabiliseringsfasen. [15]

Atkins diet är mest populär i Amerika, men är långsamt att få erkännande i andra delar av världen, inklusive Storbritannien. Liksom Dukan-kosten följer en strikt regim av ‘tillåtna’ högproteinmatar. Men Atkins dieten är strängt ingen raffinerade kolhydrater. Dr Atkins anser att många raffinerade kolhydrater, såsom pasta, också har höga sockerhalter. Att begränsa den mängd kolhydrater en person äter skulle tvinga kroppen att bränna av fett istället för kolhydrater. [16] Att begränsa raffinerade kolhydrater, och därmed begränsa raffinerade sockerarter, skulle också minska ‘sockerbanan’ som många upplever under hela dagen. Således skulle individen inte kräva söta livsmedel och skulle känna sig nöjd längre.

Många kliniska prövningar har utförts för att bedöma effekterna av högprotein dieter. En metaanalys av fem slumpmässiga kliniska prövningar (N = 447) visade att dieters på högprotein dieter förlorade mer vikt efter 6 månader än dieters på de vanliga fettsnåldieten. Den genomsnittliga skillnaden var3,3 kg. [17] Samma studier visade dock ingen skillnad i viktminskning efter 12 månaders dieting. Detta tyder på att högprotein dieter bara är framgångsrika för korttids viktminskning. En annan studie jämförde dock fyra olika dieter bestående av varierande mängder kolhydrat och protein hos premenopausal fetma kvinnor (N = 311). Efter 12 månaders dieting visade kvinnor som följde den höga proteindieten större viktminskning (medelvärde = 4,7 kg) jämfört med kvinnor som utsattes för andra dieter med namnet Zone (medelvärde = 1,6 kg), LEARN (medelvärde = 2,6 kg) och Ornish medelvärde = 2,2 kg) respektive [18] . Dessutom har en studie av Westerterp Plantenga et al. (2006) [19] drog slutsatsen att högprotein dieter är mer framgångsrika när intaget är ad libitum. Detta stöder bevisen att protein har en satiating effekt som gör det mindre troligt för impulsiv, slumpmässig ätning.

Det finns dock vissa säkerhetsproblem med många dieter. Med högprotein dieter är det stor oro för njursvikt och benförlust. Fastän bevisen är tvetydig beträffande högprotein dieter som skadar njurarna, är högt proteindieten bäst att undvika hos patienter med underliggande njureproblem. Högprotein dieter föreslår också en oro över benhälsan. Till exempel när köttet ätas utsöndras kalcium från benen för att uppfylla metaboliska krav. Minskade kalciumnivåer i ben kan potentiellt leda till osteoporos.

De flesta studier har dragit slutsatsen att högprotein dieter hjälper till att gå ner i vikt på kort sikt. Men högprotein livsmedel måste ätas med begränsande kolhydrater och fetter för att få maximala fördelar. Det finns bevis för att ökad serum aminosyrakoncentration och högprotein dieter främjar mättnad och ökar termogenesen. Effektiviteten av proteindieter på inducerande mättnad bestäms väldigt mycket av mängden protein som finns närvarande i kosten, eftersom proteiner med hög protein har visats vara mer effektiva vid minskning av aptit än dieter med medelhaltiga proteiner. Om man ska använda högproteindieter i framtiden, måste man som en metod för viktminskning ta itu med mer forskning om potentiella långsiktiga effekter.
gå ner i vikt utan träning Aminostatisk hypotes