hur många kalorier är ett kg Astronomer hittar ett nytt sätt att mäta gravitationens drag på ytan av avlägsna stjärnor

gå ner i vikt snabbt och enkelt Astronomer hittar ett nytt sätt att mäta gravitationens drag på ytan av avlägsna stjärnor

Forskare har hittat ett nytt sätt att mäta gravitationens drag på ytan av en stjärna. För avlägsna stjärnor med planeter som kretsar dem, är denna information avgörande för huruvida någon av dessa planeter kan hysa livet. Den nya metoden beskrivs i en studie som publicerades idag i Science Advances. Forskningen leddes av University of Vienna Thomas Kallinger och involverade UBC professor Jaymie Matthews samt astronomer från Tyskland, Frankrike och Australien.

Att veta en stjärns tyngdkrav vet väsentligen hur mycket du skulle väga på den stjärnan. Om stjärnorna hade soliga ytor som du kunde stå på, skulle din vikt ändra sig från stjärna till stjärna. Solen är varmare än en bastu, men förvänta dig inte att gå ner i vikt där. Du väger 20 gånger mer än på jorden. En röd jätte stjärna (vår framtids öde av vår Sun) har en mycket svagare dragning på ytan, så att du är 50 gånger ljusare.

Den nya metoden gör det möjligt för forskare att mäta ytviktgraden med en noggrannhet på cirka fyra procent, för stjärnor som är för avlägsna och för svaga att tillämpa nuvarande tekniker. Eftersom ythållfastheten beror på stjärnans massa och radie (precis som din vikt på jorden beror på dess massa och radie),
kommer denna teknik att göra det möjligt för astronomer att bättre mäta massorna och storlekarna av avlägsna stjärnor. Det kommer att spela en spännande roll i Studien av planeter bortom solsystemet, många så avlägsna att även de grundläggande egenskaperna hos stjärnorna som de cirklar kan inte mätas exakt. ‘En exoplanets storlek mäts i förhållande till storleken på sin moderstjärna. Om du hittar en planet runt en stjärna som du tycker är Sun som men faktiskt är en jätte, kan du ha lurat dig in att tro att du har hittat en beboelig Jordstor värld. Vår teknik kan berätta för dig hur stor och ljus stjärnan är och om en planet runt den är rätt storlek och temperatur för att ha vatten och kanske livet. ‘

Den nya tekniken kallas autokorrelationsfunktionens tidsskala teknik, eller tidsplansteknik för korta, använder subtila variationer i ljusstyrkan hos avlägsna stjärnor som spelats in av satelliter som Kanadas MOST och NASAs Kepler-uppdrag.

Framtida rymdsatelliter kommer att jakta på planeter i ‘Goldilocks Zones’ av sina stjärnor. Inte för varmt, inte för kallt, men bara rätt för flytande vattenhav och kanske livet. Framtida exoplanetundersökningar kommer att behöva bästa möjliga information om stjärnorna de söker,
om de ‘ska korrekt karakterisera planeter som de finner.