hur man går ner i vikt fet Medelhavsdiet är hur du går ner i vikt

gå ner i vikt snabbt utan träning fet Medelhavsdiet är hur du går ner i vikt

Du behöver inte vara rädd för fett i mat längre, åtminstone om det kommer i form av extra jungfruolja och andra objekt från Medelhavsdieten.

Fett är tillbaka, ny forskning visar.

Den senaste studien, som släpptes måndagen i den nya utgåvan av Lancet Diabetes Endocrinology, ger dig inte fri regi att chow down på pizza eller att ha den andra efterrätten, men det ger dig licens att få det ägget till frukost om du lagar det i olivolja, snarare än smör, och avstå från sidan av bacon eller rostade vita bröd.

Studien från forskare som tittar på vikten och midjemåttet på 7.447 personer som åt tre olika dieter i fem år i en randomiserad kontrollstudie tyder på att en Medelhavsdiet (mot en låg fetthalt, där du undviker allt fett) är mer framgångsrik i hjälper dig att förlora lite vikt. Detta gäller även om du är äldre, har typ 2-diabetes eller är redan fet eller överviktig.

En Medelhavsdiet En av de rekommenderade alternativen med de uppdaterade kostråd är tung på grönsaker och baljväxter, fisk, frukt, nötter och helkorn. Maten är tillagad med olivolja. Karnivor på kosten håller fjäderfä och mager köttstycken på menyn. Rött kött, bearbetat mat och socker är av bordet.

Forskare bestämde detta genom att jämföra data från män mellan 55 och 90 år och kvinnor mellan 60 och 80 år gamla. Cirka 90% av befolkningen i studien var överviktiga eller överviktiga när de började försöket och antingen hade typ 2-diabetes eller hade högt kolesterol eller högt blodtryck eller var rökare.

Forskare delade folket i tre grupper; en fast med en medelhavsdiet och fick extra jungfruolja som donerats av ett olivoljebolag för att laga mat. En annan grupp åt en Medelhavsdiet och fick en blandning av nötter av ett nötterföretag att lägga till sina dieter. En annan grupp rekommenderades att undvika all kosten fett. Varje grupp fick en del kostrådgivning under fem år av studien. Ingen av grupperna fick råd om motion.

Alla tre grupperna förlorade lite vikt. Gruppen som fick extra olivolja och åt Medelhavsdieten gjorde det bästa. Det var en signifikant viktnedgång vid både treårs- och femårsmarkeringen jämfört med gruppen som åt dieten med låg fetthalt. Denna grupp förlorade ca 2 pund, medan den lågfeta gruppen förlorade 1,3 pounds.

De som åt mer nötter tillsammans med Medelhavsdieten såg en liten viktminskning efter tre år och vad som ansågs vara en signifikant minskning på fem år, jämfört med var de började, men det var inte så mycket annorlunda än gruppen med låg fetthalt.

Midjestorlek gick upp något för alla tre grupperna. Den låga fett dieters såg den största ökningen, 1,2 centimeter (ca 0,47 inches), jämfört med 0,85 centimeter (för 0,33 inches) för olivoljegruppen. Gruppen som fick extra nötter gick upp minst: ca 0,
hur man går ner i vikt fet Medelhavsdiet är hur du går ner i vikt
37 cm (ca 0,14 tum).

Den ultimata avhämtningen från denna studie var att fett som finns i Medelhavsdiet olivolja, fet fisk, nötter är inte dåligt för dig alls.

Rådgivarna använde patienterna för att undvika allt fett för att få ett hälsosamt hjärta och gå ner i vikt eller behålla din vikt är inte korrekt.

Detta är den första studien som pekar ut detta. De nya dietriktlinjerna, som bygger på uppdaterad vetenskap, sätter ingen keps på fett som under de senaste åren. Men några av exemplen från de nya riktlinjerna erbjuder försiktighetsåtgärder när man rekommenderar nötter eller matlagning med olivolja, vilket tyder på att ditt intag av båda är måttligt.

Dr Dariush Mozaffarian, en kardiolog och epidemiolog som skrev en redaktionell som följde med den aktuella studien, föreslår, baserat på denna nya forskning, att riktlinjerna bör förlora dessa försummelser.

don har förbehåll med frukt och grönsaker men gör med fett. Och den här studien visar att vi ska bli av med den rädslan för fett, sa Mozaffarian.

Mozaffarian, dekanen för Tufts Friedman School of Nutrition Science Policy, tror att eftersom fett är mer energiintensivt och högre i kalorier, föreslog läkare felaktigt att patienter försöker få en låg fetthalt. Men det sade han, förenklade problemet.

Han pekar på en studie han gjorde som såg en hög fetthalt: ost. Det var maten felaktigt kopplad till viktökning, sa han. Studien visade att när människor bytte kolhydrater med ost, fick de mer vikt, och de hade den extra fördelen av en lägre diabetesrisk. En del ost har också fördelaktiga bakterier som kan vara bra för mikrobiomen i magen.

handfulla nötter kan vara 160 kalorier, vilket är mer kalorier än en burk cola, men det betyder inte att burken av cola är ett bättre val, sa Mozaffarian. Salt, socker, stärkelse, bearbetad mat och transfett bör vara av menyn,
hur man går ner i vikt fet Medelhavsdiet är hur du går ner i vikt
inte fet. livsmedel är hälsosam mat och dåliga livsmedel är dåliga. Det spelar ingen roll om maten är låg fetthalt eller hög fetthalt. Detta är en separat fråga.