hur går man ner i vikt snabbt Fettbeteendet och effekten på hur lätt obese människor kan gå ner i vikt

gå ner i vikt träning Fettbeteendet och effekten på hur lätt obese människor kan gå ner i vikt

Dr Katarina Kos leder fettbiologi gruppen vid University of Exeter och undersöker fetma relaterade sjukdomar.

Övervikt är ett av samhällets mest angelägna bekymmer. Förslag till kost och viktminskning är på allas nyhetsflöde.

Detta är något som min forskning vid University of Exeter har börjat ta itu med. Studier har funnit att hur fett uppträder kan få inverkan på hur lätt obese människor kan gå ner i vikt.

I min roll som kliniker som arbetar med människor som kämpar för att gå ner i vikt, vet jag hur svårt att förlora de extra punden kan vara.

Det är därför jag hoppas att min undersökning om fetthållarens beteende med tiden erbjuder lösningar för att underlätta detta. I det första fasen av ett längre forskningsprojekt har vi identifierat vilken typ av skada som görs på fettvävnaden när den är överarbetad och studerar nu mer detaljerat vilka molekyler som är inblandade. Nästa planerar vi att undersöka vilka droger som kan hjälpa människor att vända skadorna.

Den senaste studien, lysyloxidas och fettvävnadsdysfunktion tittade på en molekyl som är försämrad när fett kämpar och överbelastas med överflödiga kalorier.

Liksom människor, klagar överarbetat fett ‘och blir bekymrat och kämpar för att göra sitt jobb. När fettceller börjar kämpa för syre och kväva under belastningen att lagra mer och mer energi blir fettet inflammerat och därmed sårat.

Forskningen från Exeter Adipose Tissue biology gruppen som jag ledde undersökte molekylen LOX i fettvävnad som orsakar denna ärrbildning. Papperet tog stor del av medieintressen både i Storbritannien och runt om i världen.

Scarred fettvävnad är fibrös och styv och mindre kunna lagra överflödig energi. För att kompensera kan kroppen driva denna energi till andra delar av kroppen, inklusive muskeln (se nedan) och vitala organ, som lever och hjärta, vilket kan orsaka allvarliga hälsokomplikationer.

Ovanför, en bild av bacon där vi finner fett i muskeln som beskrivs som mottling.

Studien visade att fettärrning inte kan lösa sig med viktminskning. Faktum är att det finns bevis på att ju mer fettvävnaden är rädd, desto svårare kan det vara att gå ner i vikt på längre sikt.

Men det betyder inte att människor som är överviktiga borde förlora hopp. Inte alla överviktiga människor har ardriga fett och även de med örat kan skifta överflödiga pund.

I mitt kliniska arbete talar jag med överviktiga människor hela tiden har försökt i flera år för att flytta de extra punden, och baserat på min erfarenhet kan jag erbjuda följande råd.

Nästan alla kan gå ner i vikt. De tyngre människorna lyckas förlora lite vikt, men många slår på igen, några mycket snabbt. Med etablerad ärrbildning och exponering för överflödig energi lagras dessa kalorier i allt högre grad på ohälsosamma platser, inklusive på magen och inom vitala organ. Detta kan predisponera människor för hälsoproblem, inklusive diabetes, fet lever, högt blodtryck och hjärtsjukdom. Men även personer med ärr kan gå ner i vikt, men inte nödvändigtvis lika mycket och de flesta skulle inte förvänta sig och vill bli en storlek 0.

En person behöver inte vara kliniskt fetma för att ha ört fettvävnad. Vi förstår ännu inte varför vissa människor är mer benägna att fettvävnad ärr än andra. Vissa kan ha en genetisk predisposition liknande den ökade risken för diabetes. Vi finner fettärr hos människor med ett mer extrekt men sällsynt tillstånd som kallas lipodystrofi där människor har mycket tunna armar, skinkor och ben och en oproportionerligt stor mage. Det kan också vara att vissa livsmedel gör oss mer benägna att feta ärr, oavsett hur mycket energi de innehåller. Vi går in på ytterligare forskning för att lära oss mer om detta.

Hjälp din fettvävnad genom att använda muskler för att klara av överflödiga kalorier. Även en kort promenad efter en måltid hjälper. Vilken typ av kalori som helst, från en diet av överskottsfett, socker eller protein kan lagras som energi i fettvävnad när kroppen har uppfyllt sitt energibehov. Men med en växande mängd fettvävnad kämpar det för att ta upp blodsocker i fettcellerna och kräver allt mer insulin att göra det. Detta är känt som insulinresistens som kan utvecklas till prediabetes. När bukspottkörteln inte levererar tillräckliga mängder insulin och bukspottkörteln är överbearbetad, kan detta gå vidare till diabetes typ 2. Vi studerar när det är bäst att använda aktivitetsstörningar i stillasittande människor för att hjälpa till att fästa vävnaden i fettvävnaden. Preliminär forskning från mitt team som nu bedrivs har visat att en kort promenad efter en måltid kan ha en positiv effekt på att sänka blodsockret.

Varför äta samma mängd kalorier betyder inte att du kommer att vara av samma vikt. Vissa människor verkar äta mycket men aldrig gå upp i vikt, medan andra tycks äta som fåglar och kämpar. Om kalorierna överskrider beror bland annat på vår ämnesomsättning, vår ålder och om vi är fidgety, stillasittande eller aktiva. Det finns också stora skillnader i energibehov mellan män och kvinnor. Vanligtvis behöver kvinnor färre färre kalorier dagligen.

Många ‘fetma skador’ kan vändas genom viktminskning. Många fetma relaterade hälsoproblem är reversibla, särskilt om deras inkomster är av senare tid. Studier har visat att även blygsam viktminskning (5% av total kroppsvikt) kan minska blodtrycket, kolesterolet, blodsockret och därmed även risken för hjärtsjukdom. Fettvävnad återhämtar sig från inflammation och fet leversjukdom kan också lösa. Nya studier visar också att diabetes kan förbättra eller försvinna med viktminskning. Samma typ av verksamhet som används för viktminskning kan också vara mycket effektiv vid hantering av typ 2-diabetes och kallas sålunda också ‘metabolisk kirurgi’.

Så vad ska du göra för att hålla fett lyckligt och låta det inte överarbetas?

Mina tips, baserat på min erfarenhet av att arbeta med patienter med viktproblem, är:

För de som kämpar med sin vikt, förtvivla inte. Viktminskning är möjlig. Även för dem vars fettvävnad är rädd, kanske du inte når en storlek noll, men med beslutsamhet och livsstilsförändring kan du flytta de punden, men det kommer att ta engagemang. Enligt min erfarenhet lyckas människor med rätt engagemang förlora 5 procent av sin kroppsvikt eller en sten på sex månader vilket är ett realistiskt mål.

Viktminskning blir lättare utan användning av radikala kaloribegränsningar, men med förändringar i välrenommerade vanor. Du kan minska ditt kaloriintag med 400 500 kalorier om dagen genom att äta från mindre tallrikar, undvika raffinerade sockerarter och skräpmat och börja äta långsammare. Du behöver inte ge upp snacking helt och hållet. Trade crisps och kakor med hälsosamma alternativ som hackade grönsaker och yoghurt, byt glass för sorbet och tänka två gånger om grädde. Tänk också på om du konsumerar många flytande kalorier från alkoholhaltiga och alkoholfria drycker, eftersom de också räknas.

Skär inte för många av dina kalorier på en gång. Det är de små förändringarna som kommer att bli en ny, hälsosam vana. Det här handlar inte om att vara på en diet under en tid, det handlar snarare om att anpassa din livsstil under en livstid. Detta kommer att kräva engagemang och kanske inte alltid vara bekvämt. Människor som hittar en kompis att gå med i ansträngningarna är mer benägna att bli framgångsrika.

Om din läkare har testat dig för fetma-relaterade hälsokomplikationer eller om du har fått veta att du har fet leversjukdom eller diabetes och har en mycket större midja än höftomkretsen, kan viktminskning göra en stor skillnad för din hälsa du är en friskare person.

För de lyckliga magisterna: Du kan ha ett naturligt skydd mot oordning, men titta på dina föräldrar och deras hälsa, eftersom det här sannolikt kommer att förutsäga din framtida risk. Vi tenderar att öka i kroppsvikt när vi åldras.

Ha frukost och lära inte din kropp att gå in i svältläge, eftersom det gör det mer energieffektivt vilket inte hjälper din vikt. Rökning minskar vävnadsyrehalten som skadar fett och orsakar ärrbildning. Det ökar också sannolikheten för rynkor! Om du sitter vid ett skrivbord hela dagen, försök att bryta upp perioder av stillasittande arbete med korta perioder av aktivitet om du går till kopimaskinen eller uppför trappor, särskilt efter att du bara haft en måltid. Även små aktivitet förändringar kommer att hjälpa din fettvävnad och stoppa det från att bli överarbetade.
hur går man ner i vikt snabbt Fettbeteendet och effekten på hur lätt obese människor kan gå ner i vikt