banta med ägg fet sanning om kost och motion

gå ner i vikt promenader fet sanning om kost och motion

Fakta: Kalorier är kalorier, oavsett när du konsumerar dem. Anledningen till att vi ofta känner oss så hungriga på natten är att vi inte äter tillräckligt tidigare på dagen. Börja dagen med en hälsosam frukost med protein, kolhydrater och lite fett och äta var tredje till fyra timmar för att bekämpa sena kvällsbehov.

Myt: Viktökning när du ålder är oundviklig.

Fakta: När vi blir äldre är det lätt att gå ner i vikt eftersom vår metabolism saktar och vår aktivitetsnivå kan minska, vilket får oss att bränna färre kalorier under hela dagen.

Men detta översätter inte till oundviklig viktökning. Om du tränar regelbundet och äter en riktig diet, kommer en hälsosam vikt att följa.

Myt: Hoppa över måltider hjälper dig att gå ner i vikt.

Fakta: Hoppa över måltiderna fungerar mot viktminskning av två skäl. Först hoppa över måltider (särskilt frukost) att du äter mer senare på dagen för att tillfredsställa din hunger. För det andra, med tiden, äter färre måltider hela dagen saktar din ämnesomsättning.

Patienter säger alltid att de inte äter frukost eller lunch eftersom de inte är hungriga på morgonen, säger Sharon Gutman, registrerad dietist på ProMedica Health System s Diabetes och Nutrition Education Center. Jag försöker påminna dem om att när du inte äter regelbundet under hela dagen, kommer dina kaloribehov att gå ner eftersom din ämnesomsättning går ner också, säger Gutman. Och om du inte är hungrig fyra eller fem timmar efter en måltid betyder det att du åt för mycket.

Försök att äta fem till sex mindre måltider om dagen för att hålla din ämnesomsättning hög och dina begär till ett minimum.

Myt: Du ska träna på tom mage.

Fakta: Många tror att om du inte har mat i magen under ett träningspass, kommer din kropp att tillgripa brinnande överflödigt fett för energi. I själva verket går din kropp i överlevnadsläge och lagrar fettet i kroppen, med hjälp av muskler för bränsle istället.

Allt som krävs för att signalera din kropp att bränna fett istället för muskler är en liten mängd mat (tänk en banan eller vete toast med låg fetthalt jordnötssmör). Om du utövar på morgonen eller det har varit minst tre timmar sedan din sista måltid, prova ett litet mellanmål på 100 200 kalorier.

Myt: Drickvatten gör att du går ner i vikt.

Fakta: Vatten är det bästa tillskottet till alla kost- och träningsplaner. Men medan du dricker mycket vatten och äter vattenbaserade livsmedel som soppa, får du dig att känna sig fylligare och vill äta mindre, det finns inget bevis på att vatten i sig hjälper dig att kasta pund.

Myt: Muskel ömhet efter träning är en bra sak.

Fakta: När dina muskler är ömma och smutsiga en dag eller två efter en hård träning, betyder det att du jobbat för hårt för länge. När du får styrka, kommer du att kunna träna hårdare och längre utan ömma muskler.

Det är alltid bättre att lätta in i en ny rutin. Du kommer se utbetalningen när du kan träna mer utan att ta ledig tid på grund av ömma muskler.

Myt: Rött kött är dåligt för dig.

Fakta: Medan du borde försöka undvika högfett kött, såsom bacon, korv och revben, är slankare kött som fläsk och mjölk en utmärkt källa till protein och kan vara en del av en hälsosam kost.

Myt: En viss mängd fysisk aktivitet kommer att ge hälsofördelar.

Fakta: Naturligtvis är någon fysisk aktivitet bättre än ingen fysisk aktivitet. Det tar dock minst 30 till 45 minuters aktivitet varje dag för att få kardiovaskulära fördelar från träning. Om 30 till 45 minuter är för mycket, prova tre sessioner om dagen med 10 till 15 minuter vardera.

För att starta ett hälsosamt träningsprogram, börja små, säger Dr Steven Freeman, en familjeläkare på Bay Park Community Hospital som specialiserat sig på idrottsmedicin. Att gå även på korta avstånd är ett bra sätt att öka din aeroba aktivitet och kräva muskler för styrka och flexibilitetsträning.

Myt: Om du undviker kolhydrater kommer du att gå ner i vikt.

Fakta: Mat som faller i kolhydratfamiljen tenderar att packa mycket kalorier och inte alltid massor av näringsvärde, som pasta och öknar. Ja, att undvika dessa livsmedel hjälper dig att gå ner i vikt, men det är de alternativ du väljer som verkligen kan ge fördelarna. Om du försöker gå ner i vikt är det bäst att äta mat som gör att du känner dig full och uppfyller din hunger, men det har inte för många kalorier (som frukt och grönsaker).

Det viktigaste faktumet alla dietister och experter är överens om är detta: Om du konsumerar mer kalorier än du bränner kommer du att gå ner i vikt. På samma sätt, om du bränner mer kalorier än du konsumerar, kommer du att gå ner i vikt. Tänk på detta och, som alltid, tala med din läkare innan du börjar någon diet eller träningsplan.

Dr Melissa Harris Martorana är en internläkare och medlem av ProMedica Physician Group. Hon är den nyaste läkaren som övar på Woodley Park Internal Medicine i Toledo.
banta med ägg fet sanning om kost och motion