tips gå ner i vikt Automakers race för att öka effektiviteten

kost för viktminskning Automakers race för att öka effektiviteten

DETROIT Under 18 månaderna arbetade han med en ny version av Chevrolet Cobalt, Mike Danowski såg att konsumenternas smak förändrades före hans ögon.

När han började visade studier att styling var den första orsaken till att människor köpte Cobalts. När fordonet rullade ut, hade bränsleekonomin hoppat till toppen av listan, säger Cobalt XFE-projektledaren.

En kombination av reviderade utväxlingsförhållanden, motorrekalibrering och lågt rullande motstånd däck förbättrade motorvägsbränsleekonomin 9 procent, från 33 mpg på motorvägen körs för basen kobolt till 36 mpg för XFE.

När kobolt XFE slog marknaden i mars applåderade konsumenterna. XFE står för cirka 8 procent av Cobalts försäljningsvolym. ‘Vi trodde att det skulle ligga inom 2 till 3 procent’, säger Chevrolet-talesman Nancy Libby. Hon säger att återförsäljare har en 18-dagars leverans av XFE, den snabbaste avstängningen någon koboltversion.

Inom bilindustrin böjer konstruktörer och ingenjörer plåt, försöker nya däck, tweaking powertrains, och utför fordonsfettsugning för att utöka bättre körsträcka.

Stora förändringar kommer att behövas i framtiden, men många år är borta. Carmakers behöver bättre körsträcka idag.

Medan vissa ingenjörer och designers krypterar för omedelbara körsträckor, arbetar andra med dessa framtida bränslebesparande teknik.

Direkt bränsleinsprutning: Bränslet går in i förbränningskammaren från cylinderhuvudet i ett planerat mönster vilket resulterar i en mer kontrollerad förbränning för maximal effekt.

Bromsenergiåtervinning: Batteriladdning när fordonet bromsar eller sträcker sig.

Turboladdning: Mer luft och bränsle tvingas in i förbränningskammaren, vilket gör det möjligt för mindre motorer att utföra sig som större.

Stopp start: Motorn stängs av när bilen stannar.

Ta Ford Flex. Baserat på det boxiga Fairlane-konceptet kommer det aldrig att bli aerodynamiskt halt.

Efter Fairlane positiva mottagning på auto show-kretsen hade Ford beslutat att behålla samma grundläggande utseende.

‘Från en aerodynamisk synvinkel, som verkligen begränsade vad vi kunde göra,’ säger Wayne Koester, en aerodynamisk utvecklingsingenjör från Ford. ‘Vi kunde inte ändra formen på taket eller sidorna för att det var det som gjorde det här, en Flex the Boxiness.’

Så konstruktörer och ingenjörer fokuserade på att tweaking detaljerna, till exempel kvadrera framsidan fascia och ‘finessing’ bakre hörnen.

Mindre små tweaks minskar dra nog för att förbättra bränsleekonomin med 1 mpg i motorvägskörning.

Flexen har en dragkoefficient som mäter ett fordons luftmotstånd på 0,355. För konkurrerande fordon, säger Ford, numret är 0.375. Nedre drag ger bättre bränsleekonomi.

‘Aerodynamik är ett av de bästa sätten’ för att öka bränsleeffektiviteten, säger Richard Gresens, Flex chefsdesigner. ‘Om jag kommer att ändra något lite på plåten, och det ger mig lite bättre aero co effektiv hej, låt oss göra det.’

Ralph Gilles, chefdesigner på Dodge Ram 2009, och hans team vände sig till aerodynamik för att öka pickupens körsträcka. En associate säger att Gilles har gjort aerodynamik till en ‘religion’ i Chrysler LLCs designavdelning.

Lastbilen, omformad för 2009, kom fram från mer än 200 timmar i en vindtunnel med dragkoefficient på .419 för Ram 1500 Crew Cab 4×4. Det jämförs med en koefficient på .463 för 2008 Ram Quad Cab 4×4. För vissa pickup kan dragfrekvensen vara 0,5 eller högre.

Chrysler ingenjörer tweaked också Hemi motorens cylindriska cutoff system så det fungerar i ett bredare varvtal, vilket gör att fordonet kan springa längre i fyra cylindrar läge.

‘Det finns mer vridmoment i fyrcylinderläget’, säger Mike Cairns, Ram Chief Engineer. ‘Så du’ kan driva fordonet i fyra cylindrar läge oftare. ‘

Dessutom är komprimeringen upp och effektiviteten hos luft och bränsle som strömmar genom motorn har förbättrats. Hemi lade till bränslebesparingsfunktionen med variabel ventiltimning, vilket ändrar tiden som ventilerna öppnas och stänger för att låta motorn springa vid högsta effektivitet.

Då gick pickupen på en diet. Ingenjörer skära ut 80 pund, vilket kanske inte verkar som mycket på ett 6 700 pund fordon. Men tyngdförlusten, motorn tweaks och förbättrad aerodynamik kombineras för att uppnå en 1 mpg förbättring i bränsleekonomi. Det kan verka litet, men som Chrysler-talesman Bryan Zvibleman säger ‘Vi’ kämpar för varje mil per gallon i detta ultrakompetitive segment. ‘

Lite förändringar lägger till, säger Derrick Kuzak, Ford koncernchef för global produktutveckling. Han säger att han berättar för sitt lag, ‘Vi måste behandla alla energier i ett fordon som en dyrbar råvara.’

Det betyder att förbättra ‘alla delar av ett fordon, oavsett om det är flygplan, rullande motstånd, drivaggregat,’ drivlinjeffektivitet eller energiavlopp som inte flyttar fordonet, såsom elfönster eller uppvärmda säten, säger han.

‘Alla de, vi’ arbetar på; vi riktmärke vi ‘förbättras’. Wilson och Jamie LaReau bidrog till denna rapport

OBS KOMMENTARER: Automotive News har under de senaste månaderna övervakat en betydande ökning av antalet personliga attacker och missbruk av kommentarer på vår webbplats. Vi uppmuntrar våra läsare att uttrycka sina åsikter och argumentera för sina poäng. Vi förväntar oss oenighet. Vi förväntar oss inte att våra läsare slår på varandra. Om vi ​​ser upprepade beteenden kommer vi att förbjuda kommentaren. Hjälp oss att behålla en civil diskursnivå.
tips gå ner i vikt Automakers race för att öka effektiviteten