hur man blir smal snabbt Balans övningar hjälper till att skydda dig från att falla

träning för viktnedgång Balans övningar hjälper till att skydda dig från att falla

Du har frågat en bra fråga och det har ett enkelt svar: Dålig balans kan orsaka fall. Varje år faller en av tre vuxna 65 år eller äldre minst en gång. Speciellt hos äldre människor kan fallen vara allvarliga. Mer än 90 procent av höftfrakturer beror på fall. Fall leder också ofta till ryggrad, underarm, ben, fotled, bäcken, övre arm och hand. Dessa skador kan undergräva ditt självständighet. Höftfrakturer kan i synnerhet också öka risken för tidigt död.

Balans är förmågan att fördela din vikt på ett sätt som gör det möjligt för dig att hålla en stadig position eller flytta utan att falla. Från det ögonblick vi sitter eller står upp som spädbarn, tar tyngdkraften oss alltid nedåt och tenderar att få oss att falla. Vår förmåga att balansera håller detta på att hända det mesta.

Vår dagliga balanshandling kräver att flera olika kroppssystem kontinuerligt arbetar tillsammans. Dessa inkluderar centrala nervsystemet (hjärnan och ryggmärgen), det vestibulära systemet (hjärnan och inre örat), det visuella systemet (hjärnan och ögat) och en stor bana av positionsavkännande nerver. Muskler och ben pressas också i bruk.

Balans är som muskelstyrka: ju mer du använder det, desto mindre sannolikt är du att förlora det. Värre kan det bli en ond cirkel. Du känner dig lite ostadig, så du begränsar vissa aktiviteter. Om du är inaktiv, utmanar du inte dina balanssystem eller använder dina muskler. Som ett resultat drabbas både balans och styrka. Enkla handlingar, som att promenera genom en mataffär eller stiga upp från en stol, blir svårare. Det skakar ditt självförtroende, så du blir mindre aktiv. och så fortsätter den onda cirkeln.

Bra balans, däremot, hjälper till att förhindra potentiellt inaktiverande fall. Det bygger förtroende och främjar självständighet.

Det låter som om du är en aktiv person. Det är troligt att du redan arbetar med några aktiviteter som hjälper till att balansera. Yoga, golf, cykling och tai chi behöver alla en viss balans. Men även människor som inte redan är aktiva kan förbättra deras balansera genom träning eller balans träning.

Även om du är samvetsgrann om att göra regelbundna aeroba och muskelförstärkande övningar, om du känner att din balans inte är det som brukade vara, prata med din läkare eller till personalen i gymmet om att lära sig balansövningar. De kan hjälpa till att skydda dig mot faller.
hur man blir smal snabbt Balans övningar hjälper till att skydda dig från att falla