hur man går ner i vikt snabbt Bekämpa fetma med hälsosam kost och fysisk aktivitet

tips gå ner i vikt Bekämpa fetma med hälsosam kost och fysisk aktivitet

Kost och motion är svaren på fetma. Jag rekommenderar mina patienter att fokusera på hälsosam kost och fysisk aktivitet. Det kan verka som en subtil skillnad, men för personer som är överviktiga kan det vara nyckeln till att upprätthålla en hälsosammare vikt.

När du är överviktig att en BMI på 30 eller högre kan tyckas överväldigande att gå ner i vikt. Som ett resultat tror jag att många människor helt enkelt inte försöker. Eller kanske de försökte kraschdieter och träningsprogram tidigare, för att inse att de var väldigt hållbara under en livstid.

Här är en hemlighet: Det kan ha tagit 5 ​​eller 10 år att få vikten. Det kan ta 5 eller 10 år att ta av det. Men det tar inte 5 eller 10 år att börja förverkliga hälsofördelarna med hälsosam kost och fysisk aktivitet. För många människor som är överviktiga, sker det ganska snabbt.

Enkla förändringar i dina dagliga rutin saker som att göra bättre mellanmål och 5 eller 10 minuters fysisk aktivitet några gånger om dagen kan få en signifikant positiv inverkan på din totala hälsa. Med tiden leder dessa slags förändringar vanligtvis till en hälsosammare vikt och färre kroniska medicinska tillstånd.

Övervikt och kroniska medicinska tillstånd

Som familjemedicinläkare ser jag effekterna av fetma nästan varje dag. Vi vet att fetma ofta leder till kroniska medicinska tillstånd, inklusive diabetes, högt blodtryck och hjärt-kärlsjukdom. Det är också förknippat med depression, ryggmärg, artros och gemensamma problem.

Den goda nyheten är fetma och dessa relaterade, kroniska medicinska tillstånd kan ofta kontrolleras genom hälsosam kost och fysisk aktivitet. Ibland försvinna dessa medicinska tillstånd helt enkelt när patienten vidtar åtgärder för att hantera hans eller hennes fetma.

Som exempel har jag nyligen diagnostiserat en patient med diabetes. Hon var känslomässigt störd när vi gjorde diagnosen. Men chocken med diabetesdiagnosen hjälpte henne att förstå de medicinska konsekvenserna av hennes fetma. Det var ett väckarklocka. Hon gjorde vissa livsstil förändrar relativt enkla anpassningar till hennes dagliga rutiner och vanor. Hon försökte bli mer medveten om vad hon äter och varför hon äter.

Och om några månader började hon uppleva förbättrad hälsa. Idag har hon inte längre diabetes. Hon återvänder i fördjupningszonen och behöver inte ta diabetesmedicin.

Tips för hälsosam mat och fysisk aktivitet

Jag gillar att dela några tips jag lärde mig under mitt arbete med överviktiga patienter genom min egen kamp med fetma.

Oroa dig inte om du kan hitta 20 eller 30 minuter att träna under din livliga dag. Börja med att hitta 5 eller 10 minuter för fysisk aktivitet ett par gånger om dagen. Allt lägger till.

Planera för hälsosamma mellanmål under din dag frukt, grönsaker och magert protein. Undvik varuautomaten. En liten påse med mandel och russin gör ett gott eftermiddagsmat.

Två eller tre sugary sodas per dag lägger upp till mycket kalorier över ett år. Byt bara en eller två av dessa sodavatten med vatten och du ser resultat.

När du handlar i livsmedelsbutiken, håll dig till butikens omkrets. Det där de friska matarna som frukt, grönsaker, mejeri och kött tenderar att vara. Undvik inåtgångarna och ändkapslarna. Det där du vanligtvis hittar bearbetade livsmedel, som ofta är höga i fetter, sockerarter och salter.

Om du gillar att titta på TV, försök att köra en stationär cykel under ditt favoritprogram.

Don göm din träningsutrustning i ett hörn av källaren. Håll det någonstans så ser du det och använder det varje dag.

Ta tid på helgen för att förbereda och frysa friska måltider. Då kan du bara ta tag i dem när du behöver dem under din livliga vecka.

Ät aldrig medan du tittar på tv. Det är för lätt att förlora hur mycket du ätit.

Om du älskar mjölk, försök att byta till skummjölk. Om du gillar glass, försök att byta till låg fetthaltig glass. Små förändringar kan lägga sig över tiden.

Se till att du är riktigt hungrig innan du äter. Är du säker på att du är bara törstig? Ta ett glas vatten och drick det innan du går för chipsen.

Slutligen, var inte rädd för att be om hjälp. Tala med din läkare om fetma och sätt att hantera din vikt.
hur man går ner i vikt snabbt Bekämpa fetma med hälsosam kost och fysisk aktivitet