kalorier för att gå ner i vikt Boulder Daily Camera

lchf viktnedgång Boulder Daily Camera

Instruktör: Mary Kay Gilson, Broomfield.

Gilson har varit dansare hela sitt liv, med formell träning som barn och tonåring. Men på 90-talet säger hon att dansen blev mindre populär och hon började träna på gymmet. Hon säger att hon tittar på klockan för att se hur mycket längre hon var tvungen att gå innan hon kunde sluta.

Hon älskade det så mycket att hon blev en Zumba instruktör. Hon lär ut alla typer av Zumba, men Aqua är hennes favorit eftersom ‘det tar att dansa till en ny, mer utmanande, flytande miljö’.

Vad är träningen? En ny vridning på vatten aerobics. Aqua Zumba är en timmes lång klass som görs i bassängen i poolen enligt det vanliga Zumba-formatet. Klasser inkluderar koreograferade rutiner baserade på olika latin- och världsdansstilar, som salsa, maräng och reggaeton. Instruktören visar flytten ur vattnet på däck.

Som i vanlig vatten aerobics gör vattnets motstånd rörelserna lite mer utmanande (och dessa rutiner är lite långsammare än i vanlig Zumba), vilket bättre engagerar dina muskler samtidigt som de är lätta på dina leder.

Målet med Zumba är att du har så mycket kul att du inte inser att du tränar.

Vad som är annorlunda: Vatten är samtidigt skyddande och utmanande, säger Gilson. Det skyddar hjärtat (när det är nedsänkt till bröstet är hjärtfrekvensen 13 procent lägre), lederna (genom vattens flytkraft och gravitationen) , och egoet, säger Gilson.

‘Den som älskar att dansa men är självmedveten eller skrämmad av en Zumba-klass i studio kan hoppa in och inte oroa sig för hur de ser ut eftersom alla är uppe i bröstet i vatten’, säger hon.

Även om ditt hjärta slår mindre, säger Gilson att din kropp måste trycka 12 gånger motståndet som på land, vilket innebär att fler kalorier brinner.

Till skillnad från en vanlig aqua aerobics klass, är den här klassen modernare och optimistisk, gjort till latin, bolly, hiphop och popmusik.

Inspiration för klassen: Zumba grundare, Beto Perez, bestämde sig för att ta Zumba till vattnet som ett sätt att nå så många som möjligt. Gilson säger också att han kommer från Columbia och att ha bott i Miami var vattnet en naturlig miljö för honom att utvecklas.

Vad kostar det? $ 6,75 för en vuxen, $ 5 för en senior och $ 4,25 för en ungdom upp till 18 år.

Vem gör det: Alla, från idrottare som vill korsa tåg, människor som försöker gå ner i vikt, nya mammor, människor som återhämtar sig från skador, ‘människor som gillar att festa medan de blir i form’, säger Gilson och till och med människor som inte gillar att simma, för ditt huvud och axlar är över vattnet. På tisdagar och torsdagar.

Nivå: Beror på deltagaren. Du får en riktlinje för varje rörelse och ‘massor av entusiastisk uppmuntran’, säger Gilson. Hon säger att människor i gott skick kan ta den till en 8-punkts skala, medan andra kan vara närmare en 6.

Jag trodde att det var en solid 7 på en 10-punkts skala. Jag kände det i mina ben nästan omedelbart, och trots att det var långsammare än en vanlig Zumba-klass tyckte jag att det var ganska svårare. Jag trodde också att det var svårare än traditionella vatten aerobics klasser kanske för att jag var upphetsad av den goda musiken och rör sig mer entusiastiskt. Det är svårt att veta hur svårt du tränar ut i vattnet, för att du inte svettar eller andas, men mina muskler kände det säkert. Det fanns några sparkar och knäböjningar som krävde kärnan Jag kunde knappt göra, för mina muskler var inte tillräckligt starka.

Men klassen gick i en virvel, och jag tror att jag lekte som en goon hela tiden. Det är nästan omöjligt att lyssna på latinmusik och inte le.

Format: ‘Eftersom deltagarna är i vatten och hjärtat redan slår långsammare, är uppvärmningen mycket snabb och konstruerad för att få kroppstemperaturen för resten av träningen, säger Gilson.

Dansrutinerna riktar sig mot de stora hävstångarna på höfterna och axlarna, tillsammans med mindre hävstångar, som armbågar, knän och jämn fingrar. Det integrerar stora, svepande rörelser med mindre ‘land’ rörelser i en slags krets som växelvis utmanar kroppen och sedan ger det en vila, säger Gilson.

‘Det skulle inte vara Zumba om det inte inbegrep rörelser som bara är roliga och smakfulla’, säger hon. ‘Whooping och hollering är normalt och accepterat.’

Klassen slutar med ett medium tempo nedkylning för att förhindra att kroppen blir för cool. Gilson rekommenderade att vi sträcker sig efter klassen och hoppar i den närbelägna badtunnan som en del av återhämtningen.

Utrustning: En pool med vattennivån för att rymma personer med olika höjder, så vatten ligger vid axlarna.

Vad ska man ha på sig: En bekväm baddräkt. Badsko rekommenderas. Vissa deltagare hade ingen, men jag rekommenderar dem starkt. Ta med vatten och en handduk. Även om du är i vattnet måste du fortsätta att dricka det under hela klassen.

Musklerna fungerade: Varje muskler, speciellt vad Gilson kallar ‘vattenmusklerna’: stabilisatorerna. Ditt kärn- och neuromuskulära system utmanas att stabilisera dig i vattnet.

Ett nytt drag: En djup kärna under vattenkrisen. Gilson (på däck) använde en stol för att simulera att ha båda fötterna från golvet, med endast abs och armar för flotation. Detta var super hårt men en otrolig kärnstyrka.

Vad jag älskade: Att träna i vattnet bränner så många kalorier och ger dig mer bang för din buck. Det var därför jag alltid haft varje aqua-träningsklass jag har tagit. Men jag kände mig som att den här klassen var mer tillmötesgående för den yngre publiken, med modern musik och rörelser. I andra vattenklasser kände jag mig ofta lite av platsen (i början av 30-talet), men jag kände mig som att jag verkligen kunde komma in i den här klassen och skulle verkligen göra det till en av mina få träningsklammer om det fungerade med mitt schema.
kalorier för att gå ner i vikt Boulder Daily Camera