hur ska jag gå ner i vikt Chester Research Unit för Hälsopsykologi CRUPH

hur ska jag träna för att gå ner i vikt Chester Research Unit för Hälsopsykologi CRUPH

När individer börjar på en viktminskning plan, förståeligt är målet att gå ner i vikt. Viktminskning har betydande fysiologiska fördelar, såsom minskad risk för diabetes, sänkt blodtryck och blodlipidnivåer. Följaktligen är den upplevda framgången för ett viktminskningsintervention ofta helt och hållet hängde på den viktminskning som är förlorad snarare än några andra förbättringar i exempelvis psykologisk välbefinnande. Detta återspeglas även i de flesta studier som undersöker viktminskningsåtgärder. Men viktminskning kan också åtföljas av en rad psykologiska fördelar. Av dessa fördelar är konsekvent noterade ökning av självkänsla, depressiva symptom,
hur ska jag gå ner i vikt Chester Research Unit för Hälsopsykologi CRUPH
kroppsbild och vitalitet (inom hälsorelaterad livskvalitet). Intressant är förbättringar i självkänsla och depressiva symtom inte alltid knutna till den faktiska viktminskningen, särskilt när beteendeåtgärder följs. Trots detta prioriterar få studier de psykologiska förändringar som orsakas av en viktminskning. Detta är överraskande eftersom man förstår de förändringar som en person går igenom psykologiskt kan vara nyckeln till att förstå och motivera framgångsrik viktminskning efter genomförandet av en viktminskningsåtgärd, speciellt en som är beteendemässig i naturen. I huvudsak, om människor mår bättre om sig själva och gå ner i vikt efter ett ingripande, då kan detta främja framtida viktminskningsframgång eller viktminskning.
hur ska jag gå ner i vikt Chester Research Unit för Hälsopsykologi CRUPH