mat viktminskning Dansa dig till fitness istället

mat för viktminskning Dansa dig till fitness istället

Dans är alltid roligt, även om du har två vänstra fötter. Det har gått från att vara en snabb isbrytare på fester för att vara den perfekta träningssessionen för många. Medan de flesta former av dansstilar bidrar till att förbättra kroppens kardiovaskulära uthållighet, fungerar varje stil också annorlunda

Dans är alltid roligt, även om du har två vänstra fötter. Det har gått från att vara en snabb isbrytare på fester för att vara den perfekta träningssessionen för många. Medan de flesta former av dansstilar bidrar till att förbättra kroppens kardiovaskulära uthållighet, fungerar varje stil också ut olika delar av kroppen Dansen är också mycket terapeutisk. Såg koreografen och dansaren Shiamak Davar, ‘Det hjälper människor att stressa. Jag vet också om fall där det har hjälpt alkoholister att klara sig såväl som fall där det har hjälpt barn med speciella behov. Det är också den mest underbara sättet att gå ner i vikt eftersom du njuter av viktminskningen för en förändring. ‘ Lägger till fitness expert Gagan Deep Khajotia, ‘Men det är viktigt att följa lämpliga uppvärmningstekniker som dynamiska och ballistiska sträckor. Dessutom måste din diet balanseras med mer protein för att hjälpa till med återhämtningsprocessen. ‘

Dansare Shakti Mohan, som började dansa med sin syster Neeti Mohan när de var barn, säger att nutida är hennes utvalda dansstil, som var hennes första träningsregime. ‘Det är disciplinerat, intressant och relatabelt. Det är också extremt populärt bland ungdomar idag. ‘ Hon använder också vissa jazzinflytningar, vilket hon säger kräver mycket disciplin. ‘Du lär dig mycket om justering och linjer eftersom din kroppshållning behöver vara korrekt. Det är också bra för ben och armkoordinering också’, tillägger hon.

Samtida stil ger mycket mer frihet än andra dansstilar. Säger dansaren Aneesha Dalal, som varit en dansinstruktör i 22 år nu, ‘Stilen blandar också många indiska folk klassiska och flamenco tekniker. Du kan göra motsatt sväng, det finns så mycket sammandragning av musklerna och du använder också upp mycket energi. Det finns också mycket språng och hopp och slår på ett ben, vilket förbättrar en persons balans, medan du också lär dig att flytta kroppen på olika sätt, skjuta den till dess gräns. Men din kärna (mage ) är ditt kraftverk, där dina rörelser genereras. Denna form av dans gör också din lemmarörelse mer flytande och ökar flexibiliteten. ‘

Samtida dansspecialist Prashant, som undervisar på Shiamaks danscenter, har också vunnit en verklighetsdanshow, uppfattar att nutida är en stil som ger en fullständig kroppsövning, eftersom stilen är synkroniserad med hur människans kropp rör sig naturligt. ‘Magen är det som förbinder kroppens övre och nedre del, vilket gör det till en viktig styrka när det gäller dans. Det finns mycket hiss som fungerar ut din axel, armar och ben.’

Att märka balett som dansens ‘klassiska musik’, Aneesha, som började lära sig ballett som barn, säger att ballett är en dansstil som fungerar på alla kroppsmuskler från insidan och hjälper till med muskelutveckling. ‘Den styrka som krävs för balett motsvarar vad en idrottare behöver. Det är en onaturlig dansform och du kan bara göra det om din kropp har varit konditionerad för den. Det fungerar på dina fotledsmuskler, förstärker det på grund av allt arbete, förutom att du arbetar ut i bottenhalvdelen av din kropp. ‘Ballett är också den bästa dansformen för att förbättra din hållning.’ Du lär dig hur du står ordentligt och det ‘ s stor för ryggen. Barbenövningarna, som är långsamma, är nästan som fysioterapi, säger Aneesha och tillägger att denna dansstil också hjälper till att öka en persons längd. Kraven på balett är så allvarliga att ballettskolor utomlands ser ut för en viss kroppstyp medan de tillåter eleverna att mäta kroppens andel i benen måste benen vara längre än kroppen.

Läs också: Känn hälsoeffekterna av pudina (mint), en sommar måste ha

Hip-hop är en annan dansstil som har lurat på flera ungdomar. Medan den här dansformen fungerar ut i ben- och armmusklerna mest, finns det andra sätt som det gynnar kroppen också. Säger Prashant, ‘Krumping arbetar på benen, armarna, överkroppen och låret, medan b böjer och stunts arbetar på din kärnmuskulatur. Urban-stil hiphop En blandning av gammal och ny skolhopp och grunden för jazz är den nya rasen. Det innebär en hel del låsning och poppning, där personen måste kontraktera sina benmuskler och stryka överkroppen genom att använda styrkan i sina kärnmuskler. ‘ Lägger till Aneesha, ‘Du isolerar varje del och muskler och lär dig att flytta dem annorlunda i den här dansformen, så att du förbättrar din muskelkontroll. Det förbättrar också ditt minne eftersom det är snabba, snabba steg, som man behöver komma ihåg. många som har gynnats av detta som båda sidor av hjärnan vänster och höger utnyttjas samtidigt som man gör hiphop. ‘

Men magen dans borde vara din gå till dansform om du vill ha abs! Säger Aneesha,
mat viktminskning Dansa dig till fitness istället
‘Du måste vänja dig att få dina muskler att röra sig på ett visst sätt. Du måste träna din bukmuskler för att röra sig och gå i riktningar som det inte är vanligt. Så det är hela träningspasset, utan att träna på gymmet, om det görs ordentligt och regelbundet för en timme eller två varje dag. Det här händer emellertid bara när man mästar tekniken. ‘ Tillägger Shakti, ‘Denna dansform är inte om att du flyttar dina höfter eller mage. Det är mer knäarbete än man förstår, så det stärker dina ben. ‘

Läs också:

Visste du att städningshus kan vara dåligt för ditt barns hälsa?

Men det är zumba som utbildare runt staden rekommenderar för dem som bara vill gå ner i vikt utan att bli för mycket i dansformens tekniska egenskaper. Att beskriva zumba som ‘gör aerobics mot latinska musiken, vilket gör att du vill flytta’ Aneesha säger att ‘du’ faktiskt bara flyttar non stop i zumba. Detta höjer hjärtfrekvensen och hjälper till att bränna fett och gå ner i vikt. Det är en stor hjärt-träning. ‘Lägger till Prashant,’ Det är en komplett kaloribrännare. många hand- och benrörelser, vilket tänder benen och armarna. Det har varit konceptualiserat för att hjälpa människor att gå ner i vikt. ‘Bharatnatyam, grunden som många under 20-talet skulle ha blivit introducerade för i klasser, var de inskrivna av våra föräldrar , är ett utmärkt sätt att förbättra din hållning. ‘Det innebär mycket benarbete och du lär dig också om att anpassa din kropp. Gagan tillägger, ‘Det är den bästa dansformen för att stärka din underkropp.’

POLE DANCING FOR FITNESS

Pole Dancing är en annan dansform som kan fungera som ett bra fitnessprogram. Det gör inte bara det möjligt för en kärnsträning, det gör det för att inte göra sittande eller crunches, och hjälper också till i ditt ab träningspass. Förklara hur dansformen fungerar, Shwetha, en stadsbaserad pole-dansinstruktör, säger: ‘I grund och botten utför pole-dansare akrobatiska trick genom att sänka sin vikt eller driva den runt en metallpole. Den enkla handlingen att klättra en pol i sig är en otrolig visning av styrka. ‘

Hon tillägger, ‘Det är också bra hjärtat, och hjälper kroppens ton upp. Det fungerar på din överkropp, så armarna, axlarna och magen upp först. Din pectoral muskler utvecklas också eftersom arbetet med polen liknar att göra push ups. Din quadriceps används för att ta tag i stången, medan dina triceps används när du hänger på stången. Vissa gör också arbeten på de inre låren. Dansformen stärker också en s back, förutom att förbättra koordinering och balans.

Foto: Mail idag

Många tränare runt om i staden rekommenderar även pole dancing fitness till dem som vill förlora vikter. Nya rapporter visar att man kan bränna upp till 250 kalorier i en enda pole-dans, vilket motsvarar en bra träningspassession. När man talar om den klädsel som krävs för dansformen säger Shwetha: ‘För att huden ska gripa på polen måste poledansare ha sina ben, armar och mage utsatta. Det här är faktiskt en säkerhetsproblem. Men det finns naturligtvis några jordade spinn , poser och golvarbete som kan utföras när du bär på byxor. Men för att utföra mer avancerade rörelser måste vi ha rätt mängd exponering för huden. ‘

Men det kan vara farligt att pröva det hemma utan tillsyn. Hon lägger till, ‘Vissa människor är för angelägna om att vända upp och ner. Det här är väldigt farligt eftersom det kan leda till huvud- eller ryggskada. Man bör komma ihåg att det här är en dansform som behöver läras långsamt.’

Foto: Mail idag

GOTTA ÄLSKAR BOLLYWOOD

Många tränare hävdar att Bollywood är en desi stil som passar bäst för viktminskning. Säger Shiamak Davar som har utbildat umpteen kändisar i sin signatur Bollywood blandat med moderna och jazz stilar, och var den första som introducerar samtida i Dil Toh Pagal Hai. Han säger, ‘Bollywood har stått tidstestet. Det är den perfekta sätten att gå ner i vikt eftersom det är hög energi, relatable, ger mycket frihet och nu har västerländska influenser och Bollywood-musiken anpassar sig också till mycket av musik trender utomlands.

Foto: Mail idag

Ruk Jaana O Dil Diwaane hade en touch av salsa, Senorita hade lite latinamerikansk till det, Dhoom hade hip hop, Taal och Kisna var samtida. ‘Lägger till Aneesha,’ Vissa bollywood låtar innehåller också yoga, vilket inkluderar en långsammare process som ytterligare hjälper till att bränna mer kalorier och hjälper till att bibehålla energin mycket längre. Bollywood har utvecklats från att bara vara att springa runt träd. Tidigare satsade fler människor på västerländska stilar, men idag är Bollywood lika populär. ‘, Tillägger Prashant,’ Bollywood dans involverar också att agera medan du dansar, är lätt att göra och är mentalt tillfredsställande. Hardcore Bollywood dans innehåller mycket kardio, kräver dubbla energin och eftersom folk njuter så mycket, inser de inte att de har tränat så mycket. ‘

BETALA HÄR FÖR DIN DIET

Enligt de flesta tränare är det viktigt att komma ihåg att 80 procent av träningen handlar om kosten, säger Aneesha. Det är viktigt att äta ordentligt. Undvik socker och kolhydrater eller rådfråga en dietist om du är seriös om att gå ner i vikt. ‘ Stressar på vikten av att äta vid rätt tidpunkt, tillägger Prashant, ‘Försök att ha sex måltider om dagen. Du borde äta rätt mat vid rätt tidpunkt. Man måste också öka vattenintaget när man dansar.’ Shaimak påpekar också att han inte tror på dieter. ‘Välj inte dieter som är extrema, eftersom det kan vara farligt på lång sikt. Du måste hålla fast vid vad som är korrekt för din vikt och kroppstyp istället att välja en intensiv dietplan. Bara äta frisk och vara disciplinerad. ‘
mat viktminskning Dansa dig till fitness istället