kost för att gå ner i vikt Dagliga måltidslösningar för att balansera ditt blodsocker

hur går man ner i vikt utan att träna Dagliga måltidslösningar för att balansera ditt blodsocker

Även om vi läser hela tiden om fetma och diabetes, och många av oss skulle älska att förlora lite vikt eller äta mer hälsosamma livsmedel, ibland tar det lite ludd för att flytta avsikt till handling. För ungefär fem år sedan befann mig och min man sig inför en ny och överraskande utmaning när han diagnostiserades som prediabetiker av hans läkare. Vid den tidpunkten var vi i våra tidiga 40-tal, och vi slogs av balans genom denna nyhet. Det kändes särskilt hårt eftersom vi båda arbetar i mataffären som kock och konditor, och tänkte vi spenderade tillräckligt med tid på att tänka på mat utan att behöva oroa sig för vad vi äter oss!

Det visar sig att den blästa inställningen, tillsammans med ett extremt oregelbundet ätskema på grund av våra galna arbetstider, var just problemet. Även om vi kanske är kockar, och vi visste hur man lagade mat, behövde vi lära oss att äta. Tack vare detta väckarklocka som kom när det gjorde hade vi faktiskt tur att kunna fördjupa oss i mycket förebyggande kunskap innan några större problem uppstod. Under de år som har gått sedan vi började den här resan, förutom att vi radikalt förändrar det sätt vi lagar och äter på oss själva och på vår restaurang, har vi också börjat känna igen ett mönster hos våra gäster och personal, många människor hittar sig själva i samma situation som vi gjorde. Och de är lika förlorade och förvirrade som vi var. Återigen ser vi gästerna anländer till restaurangen med samma hjälplösa känsla som vi hade i början, och vi slutar med en konversation som i slutändan är hjälpsam och tröstande, men absolut inte ett recept. Vi är inte läkare och vi har ingen medicinsk utbildning, vi är vanliga människor som råkar vara kockar och några pounds överviktiga och lite skakade av en mild diagnos. Vi har haft lite tid med denna fråga och vi har kommit fram till några lösningar som fungerar för oss. Vi, liksom många andra människor idag, var tvungna att ta itu med en mycket grundläggande och mycket viktig fråga: Hur balanserar du vad som står på din tallrik och i ditt skafferi för att komma tillbaka på rätt spår och stanna där?

Vi åt sällan en ‘riktig’ frukost innan, trots att vi alltid hörde att det var den viktigaste måltiden på dagen. Tja, det visar sig att det verkligen är dagens viktigaste måltid! Inte bara för att bränna upp dig, men det vi har funnit är att det faktiskt sätter tonen för resten av dagen, energisnygg. En lågkarbidfylld frukost innebär att vi inte befinner oss i sockersvanor eller skakiga eller hungrig, halvvägs genom morgonen. Det är typ av en trevlig känsla att inte åka på den höga carb, låga kraschbaner hela dagen och en riktig frukost är vad som beskriver mönstret för dagen. Toast med gelé, frukt, söt yoghurt eller en scone garanterar att vi ‘känner dig trött, hungrig, grumpig eller sämre innan vi är nära lunchtid och garanterar också att vi kommer att nå ett (sannolikt osunt) mellanmål innan vi kommer dit.

Så vad i världen äter du till frukost i det fallet? Ägg är det självklara valet och en bra, säkert, eftersom protein är viktigt (ingen skål eller potatis, tyvärr). Men vi vänder oss också till rökt fisk ofta, som öring, lax, makrill eller kippare, spridda på en låg carb cracker (ledsen, inte mer bagel!) Med lite hummus, skivad söt lök och tomat, eller kanske någon avokado om vi råkar ha en mogen en runt. Det är faktiskt en läcker och tilltalande frukost. Vi gör också vår egen granola nu, även om vi inser att det är mer ambitiöst. Med en liten bit lönnsirap eller honung för att sötna det bara knappt nog, tillsammans med olivolja och mycket kanel för att ge den en söt ish smak, laddar vi upp den granola med massor av nötter och frön, kokosnöt och bara några havre . Med ren grekisk yoghurt och gott om bär (bär, det visar sig vara en frukt som inte spakar ditt blodsocker, ditto gröna äpplen), det är också ett super frukostalternativ och håller oss fulla och glada fram till lunch.

LUNCH OCH DINNER PLATES

När vi hörde att vi skulle hålla sig borta från bröd (vit eller vete), ris (ditto), potatis (utom sötpotatis, vet jag, ta ditt huvud runt det där!), Korn och de flesta andra korn vi var positivt berövade . Så vi lämnade frågar, vad är kvar? Vad kan vi äta som vi egentligen gillar? Min man, i synnerhet, glömde verkligen in i ett ledsen tillstånd: en fransman och en kock, detta recept slog honom verkligen hårt.

Det är dags att samla andarna och lagra skafferiet på alla goda saker som är tillåtna. Quinoa visar sig liksom buckwheat, hirs och einkorn, allt är bra korn för att hålla blodsockernivån stabila. Vi, naturligtvis, var tvungen att lära sig att laga dem bra och hitta sätt att göra dem läckra, men faktiskt fungerar en riskokare perfekt för att göra quinoa, hirs och einkorn bär trevligt och fluffigt och redo att serveras med protein och grönsaker som pilaf kastad med saut lökar eller grönsaker, eller kastas i en soppa eller görs till en tabouli som sallad. Läckra. Vi rekommenderar att du investerar i en risugn, även om du inte kan få ris längre.

Vår nutritionist berättade för oss att vi skulle kunna föreställa oss vår platta med en kvart mager protein och tre fjärdedelar olika grönsaker. Vilka grönsaker? Faktum är att de bästa grönsakerna, den stora överraskningen, är korsfrukterna grönsakskål, kål, blomkål, broccoli, brusselspiraler, vattenkrämer. Nötter var förmodligen den sak som vår nutritionist rekommenderade mest, liksom alla grönsaker du kan blanchera eller klippa och bära med dig. Kom bara ihåg att försöka hålla kolhydraterna till ett minimum, eftersom det tycks få rutschbanan att gå igen, och kraschen och snackvanan återvänder.

Är denna grundläggande råd bra för alla? Eventuellt, men endast en läkare eller näringsämnare kan ge specifika riktlinjer för varje enskilt fall. Om det är en sak vi har lärt oss är det så att det finns massor av information om mat och kost där ute och så mycket är motsägelsefullt (och obehagligt om du älskar mat, som vi gör). I slutet av dagen är det extremt personligt och kommer ner till vad som fungerar för din livsstil så att du kan behålla skiftet i din kost. Om det finns någon komfort i hörseln från ett par vanliga människor som försöker hårt dag för att mata sig själva, sin familj och sina kunder med hälsosam, riktig mat, med fokus på vad som är meningsfullt och kommer att hålla dig bra utan att bli för komplicerad, då är det vad vi hoppas erbjuda. Bon appetit och bonne sant (god hälsa) !
kost för att gå ner i vikt Dagliga måltidslösningar för att balansera ditt blodsocker