hur många kalorier är ett kilo Danska forskare löser äntligen fetma gåtan

hur många kalorier är ett kg Danska forskare löser äntligen fetma gåtan

Forskare vid Biovetenskapliga fakulteten (LIFE), Köpenhamns universitet, kan nu avslöja resultaten av världens största dietstudie: Om du vill gå ner i vikt bör du bibehålla en diet som är hög i proteiner med mer magert kött Mjölkprodukter med låg fetthalt och bönor och färre finförfinade stärkelsekalorier som vitbröd och vitt ris. Med denna diet kan du också äta tills du är full utan att räkna med kalorier och utan att gå ner i vikt. Slutligen sluts i den omfattande studien att tjänstemannen Kosttillskott är inte tillräckliga för att förebygga fetma. Den omfattande slumpmässiga studien heter Diogenes har undersökt den optimala dietkompositionen för att förebygga och behandla fetma. Studien genomfördes av åtta europeiska forskningscentra och leddes av Thomas Meinert Larsen, doktorand och professor Arne Astrup , DrMedSc och avdelningschef vid Biovetenskapliga fakulteten (Life) och finansieras av ett EU-bidrag på 14,5 miljoner euro.

Resultaten publicerades nyligen i den framstående New England Journal of Medicine och har redan dragit stor internationell uppmärksamhet.

Syftet med Diogenes-studien har varit att jämföra de officiella kostberedningarna i Europa, inklusive de danska rekommendationerna, med en diet baserad på den senaste kunskapen om betydelsen av proteiner och kolhydrater för aptitreglering. Totalt deltog 772 europeiska familjer, bestående av 938 vuxna familjemedlemmar och 827 barn. De överviktiga vuxna följde ursprungligen en 800 kcal / dygns diet i åtta veckor och förlorade i genomsnitt 11 kg. De tilldelades sedan slumpmässigt till en av fem olika låg fetma dietttyper som de följde i sex månader för att testa vilken diet som var mest effektiv för att förhindra att vikt återfår. Under hela projektet fick familjerna expertrådgivning från dietister och bad om att ge blod och urinprover.

Designen omfattade följande fem diettyper:

En lågprotein diet (13% energi förbrukad) med ett högt glykemiskt index (GI)

En låg protein, låg GI diet

Ett högprotein (25% energiförbrukad), låg GI-diet

En hög protein, hög GI diet

En kontrollgrupp som följde de nuvarande dietary rekommendationerna utan speciella instruktioner angående glykemiska indexnivåer

Ett högprotein, lågt GI-diet fungerar bäst

Totalt 938 överviktiga vuxna med ett genomsnittligt kroppsmassindex (BMI) på 34 kg / kvm placerades initialt på en kost på 800 kcal per dygn i åtta veckor innan den faktiska dietinterventionen initierades. Totalt 773 vuxna deltagare slutförde denna initiala tyngdförlustfasen och tilldelades sedan slumpmässigt till en av fem olika dietttyper, varav 548 deltagare slutförde sex månaders dietintervention (slutföringsgrad på 71%).

Färre deltagare i högprotein, låga GI-grupper släpptes ut ur projektet än i lågprotein,
hur många kalorier är ett kilo Danska forskare löser äntligen fetma gåtan
hög GI-grupp (26,4% respektive 25,6%, mot 37,4%, P = 0,02 och P = 0,01 för de två jämförelserna, respektive). Den initiala viktminskningen på 800 kcal diet var i genomsnitt 11,0 kg.

Den genomsnittliga vikten återfinns bland alla deltagare var 0,5 kg, men bland de deltagare som slutförde studien visade de i lågprotein / hög GI-gruppen de fattigaste resultaten med en signifikant viktökning på 1,67 kg. Tyngdåterhämtningen var 0,93 kg mindre för deltagare på en högprotein diet än för de med låg proteinhalt och 0,95 kg mindre i grupperna på en låg GI-diet jämfört med dem med en hög GI-diet.

Resultaten av barnens studie har publicerats i en separat artikel i den amerikanska medicinsk tidskriften Pediatrics. I familjerna fanns 827 barn som endast deltog i kostinterventionen. De var således aldrig skyldiga att gå på diet eller räkna kalorier som de helt enkelt följde samma diet som sina föräldrar. Ungefär 45% av barnen i dessa familjer var överviktiga. Resultaten av barnens studie var anmärkningsvärda: I gruppen av barn som behöll ett högt protein,
hur många kalorier är ett kilo Danska forskare löser äntligen fetma gåtan
lågt GI-diet prevalensen av övervikt sjönk spontant från ca. 46% till 39% en minskning med ca. 15%.

Proteiner och låga GI-livsmedel ad libitum framöver

Diogenesundersökningen visar att de nuvarande dietrekommendationerna inte är optimala för att förhindra viktökning bland överviktiga människor. En diet som innehåller en något högre proteinhalt och låga GI-livsmedel ad libitum verkar vara lättare att observera och har dokumenterats för att överviktiga människor som har gått ner i vikt behåller sin viktminskning. Dessutom leder kosten till en spontan minskning av förekomsten av övervikt bland barnen.