gå ner 5 kilo dags att sluta använda en skala för att mäta framgång

2 veckors diet dags att sluta använda en skala för att mäta framgång

Tillbaka i mitten av 1990-talet, när forskaren Steven Blair introducerade idén om att tunnhet var synonymt med fitness, glömde fina fitness fanatiker överallt.

Hans landmärkestudie var den första som föreslog att fitness trumped fett när det gäller övergripande hälsa och slutsatsen att brist på motion innebär en större hälsorisk än att vara överviktig. Blair-resultat, tillsammans med flera efterföljande studier som bekräftar hans fynd, gav upphov till termen hälsosam fetma, som definieras som överviktig (ett kroppsmassindex över 30) utan att därtill hörande högt blodtryck, onormalt blodsocker och förhöjda kolesterolnivåer som ofta förknippas med att bära övervikt.

Och medan det fanns en del debatt om visdomen att nedlösa hälsoriskerna hos fetma, ser många bara det som ett sätt att sälja fördelarna med regelbunden motion till en befolkning som kan få det lättare att öka konditionen än att minska fetthet. Och eftersom regelbunden motion har visat sig vara effektiv för att minska dödligheten även bland de allvarligt överviktiga, klargör det att passformen kan mildra hälsoriskerna i samband med övervikt.

Men det är inte det enda silverfoderet för alla som bär övervikt. Ett betydande antal studier har publicerat resultat som tyder på att överviktiga personer med kardiovaskulär sjukdom har en bättre överlevnad än sina smalare kollegor med samma sjukdomsnivå. Det kallas paradox, men får inte tanken att det är okej att omfamna de extra 30 pund du lägger på sedan gymnasiet. Om dessa pund har visat sig vara svåra att kasta, är det värt att notera att de passar individer med hjärtsjukdom, en lägre risk för dödlighet oberoende av kroppsvikt och ålder,
gå ner 5 kilo dags att sluta använda en skala för att mäta framgång
vilket återigen visar vikten av motion för alla åldrar och storlekar.

Men det här är inte bara en bra nyhet för XL-publiken. Det är också ett varningstecken till över 40 befolkningen som har en tendens att gå ner i vikt och träna mindre med varje årtionde. Denna dubbla whammy av livsstilsförändringar har potential att whittle bort vid livslängd och livskvalitet även om du aldrig behövde oroa sig för din vikt före dina mellanårs ankomst.

Men om en viss grad av sakta ner och böja upp anses vara oundviklig med åldern, kanske diskussionen bör inriktas på att göra mer ansträngning till motion än att hålla sig smal under de mellan åren och bortom.

åldrande det är tänkbart att upprätthålla hälsosamma nivåer av fitness kan vara viktigare än att förhindra blygsam viktökning, sade Blair.

Ändå har inte alla som övervikt bär samma risk för sin hälsa. Abdominalt fett har en mycket större effekt på mortalitet än fett som bär någon annanstans på kroppen, ett faktum som stämmer även bland dem som inte skulle klassificeras som överviktiga.

Whittling bort i midjemåttet är fortfarande värt ansträngningen trots nyheter att det tar mindre motion för att förbättra hälsan än det gör att gå ner i vikt. Och inför den verklighet som utövar ensam är det inte ett mycket effektivt ingripande när det gäller att bli av med oönskade tum, det är trevligt att veta att dina insatser i gymmet vunnit förgäves, trots att siffrorna på skalan inte förändras signifikant.

I själva verket är det dags att sluta använda skalan för att bestämma framgång i gymmet. Övning är verkligen sin egen belöning åtminstone så långt som livslängden är oroad.

Så hur mycket övning tar det för att skörda fördelarna med att passa? Inte så mycket som du kanske tror. Trettio minuter med måttlig intensitet träna mest, om inte alla dagar i veckan ska göra tricket. Och det måste inte göras i gymmet. En snabb promenad, cykeltur eller simma kommer att få jobbet gjort. Det måste emellertid vara aerob träning, vilket betyder att yogaälskare och de som pumpar järn måste inkludera någon form av långvarig aktivitet som ökar hjärtfrekvensen och syreförbrukningen i deras träningsplan.

Den bästa nyheten av allt är att det aldrig är för sent att komma i form. Män som gick från oförmögen att passa i en studie som sträckte sig över fem år upplevde en minskning med 44 procent av all orsaksdödlighet. Det motsatta inträffade i passande individer som gick med i orättens led. De såg deras dödlighet riskerar att öka som deras engagemang för regelbunden motion avtog.

När det gäller alla shaming kring fetma, är det dags att sälja idén om att bli montör är viktigare för hälsan än att bli tunnare. När allt kommer omkring kan alla som försökte gå ner i vikt och hålla bort den säga att det är lättare att nå framgång i gymmet än att flytta siffrorna på skalan. Tunnlighet finns inte i korten för alla, men fitness är ett mål som inte bara uppnås, det är tillgängligt oavsett din form eller storlek.
gå ner 5 kilo dags att sluta använda en skala för att mäta framgång