kalorier isbergssallad Den bästa frukostmat för viktminskning

går inte ner i vikt Den bästa frukostmat för viktminskning

27 september 2012By Brierley Wright

Jag har alltid varit en äldre frukost. Det ger mig en kraftig energiförsörjning tillsammans med en kopp kaffe, och det hjälper mig att bli så famished till lunch som jag slutar att äta.

Men att äta en morgonmåltid är också en hälsosam vana om du tittar på din vikt. Det är därför: Forskning visar att vanliga frukostätare tenderar att vara smalare och dieters lyckas med att gå ner i vikt och hålla bort den när de äter frukost.

Vad som är mer, människor som vanligtvis äter frukost får också mer fiber, kalcium, vitaminer A och C, riboflavin, zink och järn och mindre fett och dietkolesterol. Kanske beror det på att de ofta äter spannmål, vilket är starkt med vitaminer och mineraler och frukt, som är naturligt näringsrika.

Men det betyder inte att du måste äta spannmål för att stanna eller bli trim. Vad är så bra med all den fibern? Ny forskning inom Journal of Nutrition föreslår att man äter mer fiber som ett sätt att förhindra viktökning eller till och med uppmuntra viktminskning. Under loppet av den tvååriga studien fann forskarna att en ökning av fiberen med åtta gram för varje 1 000 kalorier resulterade i cirka 4 1/2 pounds av viktförlust.

2. Havregryn

Havregryn kan hjälpa dig att gå ner i vikt på två sätt. För det första rapporteras det att det är fyllt med fiber och det gör att du känner dig fylligare längre. För det andra rapporterade en ny studie i Journal of Nutrition att en frukost som tillverkas med kolhydrater med långsam frisättning, såsom havregryn eller kli, tre timmar innan du tränar hjälper dig att bränna mer fett.

Hur? Att äta kolhydrater med långsam frisättning gör inte blodsockret så högt som att äta raffinerade kolhydrater (tänk: vit toast). Insulinnivåerna är inte lika höga. Eftersom insulin spelar en roll för att signalera din kropp för att lagra fett, kan lägre blodsockernivåer hjälpa dig att bränna fett.

3. Yoghurt

En nyligen publicerad rapport, publicerad i New England Journal of Medicine, och av Harvard University, avslöjade vilka livsmedel som är korrelerade med viktförändring, inklusive de fem bästa livsmedel som främjar viktminskning. Yoghurt var en av dem! En annan anledning att äta yoghurt: Proteinet i det kan ge dig en extra kant om du letar efter att bli smalare.

När forskare matade två grupper av möss en hög fetthalt i 11 veckor, mössen som fick vatten spikad med vassleprotein (en typ av protein som finns naturligt i yoghurt och andra mejerier) packade på 42 procent mindre vikt och nästan en tredjedel mindre kroppsfett än de möss som bara drack vanligt vatten, trots att de åt ungefär samma antal kalorier. Spara kalorier och onödigt socker genom att välja vanlig yoghurt. Om du behöver lite extra sötma, prova färsk frukt (kanske hallon?).

4. Jordnötssmör

Nötter var också bland de fem främsta livsmedel som Harvard-forskare sa att främja viktminskning. Jag älskar att slather en matsked eller två jordnötssmör på helvete toast (ahem, en ‘slow release’ kolhydrat), men du kan också lägga nötter till din havregryn (en annan ‘slow release’ carb).

5. Ägg

Ägg levererar protein, vilket är bra för dieters. Jämfört med kolhydrater och fett, håller protein dig nöjd längre. Plus, i en studie, dieters som åt ägg till frukost kände sig fylligare längre och förlorade mer än dubbelt så mycket vikt som de som fick samma mängd kalorier från en bagel till frukost.
kalorier isbergssallad Den bästa frukostmat för viktminskning