gå ner i vikt crosstrainer Expert avslöjar de 10 bästa fetterna för att lägga till din kost nu

viktminskning Expert avslöjar de 10 bästa fetterna för att lägga till din kost nu

Det förefaller den minut vi hör ordet ‘fet’, vi går springa för kullarna.

Men när de ätas ordentligt kan fetter faktiskt vara mycket fördelaktiga för kroppen och främja ämnesomsättning och fettförbränning, hormonproduktion och viktminskning.

Att växa upp med Celiacs sjukdom, en intolerans mot gluten, öppnade mina ögon mot fettens underverk och hur stor jag kände när jag avskalade min spannmålsproduktion (även glutenfri) och fokuserade på att få större delen av mina kalorier från friska, närande fetter.

Inte bara är korn ganska svåra på matsmältningssystemet, de kan orsaka en ganska svår insulinreaktion och framkalla andra hormonella reaktioner som främjar fettlagring.

När de ätas ordentligt kan fetter faktiskt vara mycket fördelaktiga för kroppen och främja ämnesomsättning och fettförbränning, hormonproduktion och viktminskning

Byte av korn med fett hjälpte smörj och näring i matsmältningsområdet vs. riva upp det.

För att inte tala om, märkte jag mitt höga fettintag hjälpte min hud, hår och sömn allt bättre dramatiskt.

Min kost består nu av fetter i massor och den fantastiska delen är att jag inte oroa mig för stress och kalorier eller begränsa mina delar eftersom min kropp vet vad man ska göra med de livsmedel jag äter smälta, assimilera och eliminera.

Det här är inte bara oljan du kan göra mjölken, smöret, strimlorna, köttet.

Oavsett vad du gillar som innehåller fett och fortfarande har oljan intakt så talar vi inte om kokosnötvatten eller kokosmjöl för detta specifika ändamål.

Den molekylära strukturen hos kokosnötfett är MCT, eller triglycerider med medellång kedja, vilka är kortare och mer vattenlösliga än andra fetter.

Detta innebär att de direkt kan tas till levern för att brännas som bränsle kontra lagring som fett.

Sättet som din kropp smälter på denna typ av fett ökar din ämnesomsättning med cirka 15 procent.

Du kan använda kokosolja som matolja, toppa på havregryn, grädda upp din smoothie eller till och med inkorporera i salladsdressing.

2. Avokado

Jag lägger avokado på allt. Jag har även varit känd för att smyga in i min handväska.

De är laddade med monoättat fett, vilket hjälper till att sänka dåligt kolesterol.

För att inte nämna de lägger en stor krämig konsistens till sallader, smoothies och måltider samtidigt som de fyller.

Jag älskar avokado med pocherade ägg på morgonen.

4. Ghee

Vi har alla hört att smör kommer att täppa till våra artärer eftersom det är rent fett två tredjedelar mättat.

Den transfettfyllda margarinrörelsen gjorde verkligen den här stackars killen.

Ny forskning har emellertid kommit till räddning och visat att fullfett mejeri faktiskt kan sänka kroppsvikt och risk för hjärtsjukdom och stroke.

Smör är rik på de fettlösliga vitaminerna A, E och K som absorberas mycket lätt tack vare smörets fettinnehåll.

Det innehåller också CLA (konjugerad linolsyra), som är ett naturligt förekommande transfett som har visat sig förbättra kroppssammansättningen och hjälpa till med viktminskning.

Jag älskar att laga mat med ghee-klarat smör eller smör med mjölkfastämnena avlägsnas eftersom det har ett högre brinnande temp än olivolja och en läcker smörig smak.

5. Olivolja

Olivolja är ett hälsosamt omättat fett din kropp kan lätt smälta eftersom den känner igen den och vet exakt vad man ska göra med det och kan assimilera och eliminera det effektivt.

Säg adjö till sojabönolja, canolaoljespray, bomullsfröolja eller hydrerade oljor. I stället för att använda kemiska laddade salladsdressingar, använd enkel olivolja och balsamvinäger.
gå ner i vikt crosstrainer Expert avslöjar de 10 bästa fetterna för att lägga till din kost nu