tips på viktnedgång Efterfrågan stiger för hälsan

tips att gå ner i vikt Efterfrågan stiger för hälsan

Så din läkare beordrade dig att gå ner i vikt för din hälsa. Nu då?

Överviktiga patienter kan bli förlamade genom val inklusive de senaste fladdieterna, dyra personliga träningsprogram eller oralt övervakade program, varav de flesta kommer med en kostnad.

Omkring 1000 patienter har anslutit sig till programmet skapat för tre år sedan av Dr. Michael Lyon, en adjungerad professor vid University of British Columbias skolan för mat, näring och hälsoprogram. Men 1 000 mer finns på väntelistan, cirka 30 om dagen av familje läkare.

‘Vi behöver förmodligen cirka åtta av dessa kliniker i Lower Mainland’, säger Lyon, något som inte händer eftersom det inte är särskilt lukrativt att behandla komplexiteten hos fetma under befintliga läkare ‘fakturokoder. Det är därför kliniken använder gruppsessioner för att leverera grundläggande information.

Människor som behöver förlora 20 eller 30 pounds för att förhindra diabetes, hjärtsjukdomar och minska riskerna för cancer kan snabbt lära sig att ta i färre kalorier och rampa upp sin aktivitet för att hålla vikt, säger han.

Men människor som är överviktiga eller överviktiga väger dubbelt så mycket som en hälsosam person av samma höjd står inför flera hinder och är begåvade i ånger. Att berätta för dessa patienter att gå ner i vikt utan vägledning är sämre än kontraproduktiv, säger han.

‘Det förstorar bara känslan av nederlag och moraliskt misslyckande som de hanterar varje dag i deras liv.’

För den här gruppen kan träning ensam inte fungera, säger Lyon. De måste ändra sina matvanor för livet, även om de har bariatrisk kirurgi som minskar deras magstorlek och skapar hormonella förändringar som kan dämpa aptiten.

‘Det’ är mycket knepigare som du inser, så det är därför vi använder ett heltäckande tillvägagångssätt. Vi hanterar varje domän i sitt liv. Vi måste lära oss människor mycket näringslära. Kalorimedvetenhet, glykemiskt index, hur man uppnår en känsla av fullhet med mindre mat. Generellt blir uppmärksam på vad de äter mycket folk har ingen aning om. Vi får dem att hålla matposter och äta på ett mycket regimenterat sätt, förklarar Lyon.

‘Då måste vi arbeta med människors emotionella relation med mat. Det är alltid det viktigaste i slutändan. ‘Personlig tränare Maxine Mikolay, fitnesschef på Goodliv Fitness-kedjans Pitt Meadows-plats, säger att hon ofta ser kunder som har blivit tillsagda att forma av sina läkare. Men utan riktning de försöker extrema dieter först som kan göra mer skada än bra eftersom snabb viktminskning ofta resulterar i en återhämtning av viktökning, något experter säger skapar mer hälsoproblem än att hålla samma vikt.

‘Vi sätter oss ner och gör en personlig hälsoprofil och tittar inte bara på vad deras läkare har sagt, men också deras hälsovetenskap, deras familjehälsovetenskap,
tips på viktnedgång Efterfrågan stiger för hälsan
vad de har gjort hittills. Deras läkare kan ha sagt till dem att gå ner i vikt, men vårt jobb är att förklara för dem hur träning kommer att ingå i lösningen. ‘

Mikolay rekommenderar en personlig träning tre gånger i veckan i ett år, vilket ger upp till cirka 7 000 dollar. Det inkluderar grundläggande näringsriktlinjer, håller en matdagbok, lära sig rätt portionsstorlekar och få kunder att äta minst sju portioner grönsaker och frukt om dagen,

‘De flesta behöver sex månader för att skapa en vana och ett år för att skapa en livsstilsförändring’, säger hon. ‘Majoriteten av människor som kommer in, läkerdrivna, har stor vikt att förlora och har fler problem som behöver hanteras individuellt än i en grupp.’ Sara Hodson har byggt en växande kedja av privata kliniker baserat på att leverera en anpassad träningsplan i en gruppinställning. Hon kom fram med idén om Live Well Medical and Exercise Clinics 2011 efter att ha arbetat på sjukhusbaserad hjärtrehabilitering. Live Well har nu tre platser: en i Vancouver och två i White Rock / South Surrey.

‘Människor är kvar på egen hand’, säger Hodson, som har en kinesiologi-examen och är certifierad som klinisk fysiolog, ett fält som tittar på vetenskapen bakom fysiska förändringar efter träning.

‘Där är mer medvetenhet (om behovet av att gå ner i vikt), men samhället har inte givit människor ett sätt att komma dit. Vi bygger en kultur bland läkare så att de kan ordna motion och ha någonstans att skicka människor.’

Hon säger att klienterna antingen finner sin väg att leva på egen hand eller hänvisas av en av cirka 200 Metro Vancouver-läkare som är bekanta med privata kliniker. Klienter betalar $ 200 per månad för tre övningar per vecka, näringsråd och regelbunden hälsokontroll inklusive blodtryck, kolesterol och blodsockertester som kan rapporteras tillbaka till den hänvisande familjehandledaren.

Fetma specialist Dr. Ali Zentner är medicinsk chef för Live Well och kardiolog Dr Jiao Yang övervakar hjärtförebyggande och rehabilitering. Båda bidrog till att utforma sina program.

Med mer än hälften av kanadensare som kallar sig övervikt har tillväxtpotentialen dragit Vancouver entreprenören John DeHart, som har utformat en nationell franchiseplan för klinikerna.

‘Den största prestationen är att kunna behålla den’, säger 53-åriga inredningsarkitekt.

Hon gick med i gymnasiet tidigare och köpte träningsutrustning som samlade damm hemma.

‘Jag skulle säga att jag bara inte hade genomfört idéerna tidigare. Det finns ingen magisk kod, ‘

Det tog hennes läkares diagnos av icke alkoholhaltig fettsleversjukdom och en hänvisning till en fetma specialist för att tvinga henne att förändras.

‘Hur vill du spendera de senaste åren i ditt liv, vara på medicin eller leva det liv du vill ha?’

Hon var en av 21 Live Well klienter som reste till Hawaii i december för att gå på 26 mil Honolulu Marathon kursen.

Pocock arbetade sig fram till det målet genom att träna på kliniken en timme om dagen, tre gånger i veckan, gå var och när hon kunde varje dag, plus helgens långdistansutbildning.

Förberedelse planering och förberedelse av sex små,
tips på viktnedgång Efterfrågan stiger för hälsan
hälsosamma dagliga måltider med massor av grönsaker har varit nyckeln till att undvika att hennes akilleshäls äter snabbmat på språng. Hon dricker mer vatten och får mer sömn också.

Pocock säger att övervakning av vitala tecken som blodtryck och vilande hjärtfrekvens gör det lättare att se framsteg som inte handlar om utseende.