gå ner 10 kg på en månad Effekter av total fettintag på kroppsvikt

vad ska jag äta för att gå ner i vikt Effekter av total fettintag på kroppsvikt

Hooper, L. och Abdelhamid, A. och Bunn, D. och Brown, T. (2015) ‘Effekter av total fettintag på kroppsvikt.’, Cochrane-databas över systematiska recensioner. (8).

AbstractBACKGROUND: För att förhindra övervikt och fetma i den allmänna befolkningen behöver vi förstå sambandet mellan andelen energi från fett och resulterande vikt och kroppsfett i den allmänna befolkningen. Att bedöma effekterna av andelen energiintag från fett på vikt- och kroppsfettmått (inklusive fetma, midjemått och kroppsmassindex) hos personer som inte försöker gå ner i vikt, genom att använda alla lämpliga randomiserade kontrollerade studier (RCT) och kohortstudier i vuxna, barn och unga METODER: Vi sökte CENTRAL till mars 2014 och MEDLINE, EMBASE och CINAHL till november 2014. Vi begränsade inte sökningen efter språk. Vi kontrollerade också referenser av relevanta recensioner. KRITERIER: Försöken uppfyllde följande kriterier: 1) randomiserad intervention, 2) inkluderade barn (åldern24 månader), ungdomar eller vuxna, 3) randomiserad till en lägre fetthalt jämfört med vanlig eller måttlig fet diet utan avsikt att minska vikten i någon deltagare, 4) inte multifaktoriell och 5) bedömde en mått av vikt eller kroppsfett efter minst sex månader. Vi inkluderade också kohortstudier hos barn, unga och vuxna som bedömde andelen energi från fett vid baslinjen och bedömde förhållandet med kroppsvikt eller fetthet efter minst ett år. Vi duplicerade inkluderingsbeslut och beslutade oenigheter genom diskussion eller hänvisning till tredje part. INSAMLING OCH ANALYS: Vi extraherade data om befolkning, intervention, kontroll och resultatåtgärder i duplikat. Vi extraherade måtten av vikt och kroppsfett självständigt i dubbletter vid alla tillgängliga tidpunkter. Vi utförde slumpmässiga effekter meta analyser, meta-regression, subgruppering, känslighet och trattplot analyser. RESULTAT: Vi inkluderade 32 RCT (cirka 54 000 deltagare) och 30 uppsättningar analyser av 25 kohorter. Det finns konsekventa bevis från RCT hos vuxna med en liten viktminskande effekt av att äta en mindre andel energi från fett. Detta sågs i nästan alla inkluderade studier och var mycket resistent mot känslighetsanalyser. Effekten av att äta mindre fett (jämfört med vanlig kost) är en genomsnittlig viktminskning på 1,5 kg (95% konfidensintervall (CI) 2,0-1,1 kg), men större viktminskning beror på större fettminskningar. Storleken på effekten på vikt förändras inte över tiden och speglas av minskningar av kroppsmassindex (BMI) (0,5 kg / m (2), 95% CI0.7 till0,3) och midjemåttet (0,3 cm, 95 % CI0,6 till 0,02). Inkluderade kohortstudier hos barn och vuxna föreslår oftast inte några förhållanden mellan total fettintag och senare viktåtgärder, kroppsfett eller förändring i kroppsfett. Det fanns dock ett förslag om att lägre fettintag associerades med mindre viktökning i medelålders men inte äldre vuxna, och vid förändring av BMI i barnkohortens högsta giltighetstid. SLUTSATSER: Försöken där deltagarna randomiserades till ett lägre fettintag jämfört med vanligt eller måttligt fettintag, men utan avsikt att minska vikt, visade en konsekvent, stabil men liten effekt av låg fetthalt på kroppsfett: något lägre vikt, BMI och midja omkrets jämfört med kontroller. Större fettreduktion och lägre fettintag i baslinjen var båda förknippade med större viktminskningar. Denna effekt av att minska total fett återspeglades inte konsekvent i kohortstudier som bedömde förhållandet mellan total fettintag och senare åtgärder av kroppsfett eller förändring i kroppsfett i studier av barn, ungdomar eller vuxna.
gå ner 10 kg på en månad Effekter av total fettintag på kroppsvikt