kalorier isbergssallad En titt på kosten av 1812 amerikaner

viktnedgång träning En titt på kosten av 1812 amerikaner

Denna vecka väger Christine Dobmeier, RD CSR LDN, på 1812-kosten.

Baltimore går in på den halvtioåriga firandet av kriget 1812. Med fokus på historia med de kommande händelserna runt om i staden är det intressant att tänka på hur människor 1812 levde i vardagen, inklusive vad de åt.

Var deras dieter liknande vår eller drastiskt annorlunda?

Att äta ‘lokalt’ är en populär term i dessa dagar. Många människor och restauranger köper lokalt odlade råvaror och använder lokalt boskap. Att konsumera sådana produkter är fördelaktigt av många anledningar, bland annat att det är bra för den lokala ekonomin, har mindre miljöpåverkan och är fräsch och säsongsbetonad.

Tillbaka i 1812 hade amerikanerna inte de resurser vi gjorde 2012, och det var ett måste att äta lokalt. Innan järnvägssystemet var helt etablerat, åt de grönsakerna de växte (majs och bönor var två vanliga grönsaker) och konsumerade boskap (kor, kyckling osv.) att de hade eller jagade djur som hjort, ekorre och kaniner. Kor användes även för mjölk, ost och smör. Om du inte hade en gård med djur kan du handla några av dina grödor för vissa mejeriprodukter eller kött från en annan lokal bonde. Fisken var främst färskvatten, om inte du bodde vid havet. Det var verkligen inte idag där du kan få fisk från hela världen på din lokala restaurang.

En av de största skillnaderna mellan då och nu är metoderna för bevarande. Där vi nu kyler och fryser kött, på 1800-talet var det huvudsakliga sättet att bevara köttet att få det rökt, torkat som ‘ryckigt’ eller saltat. Konserverade kött ingår bacon, saltfläsk, rökt skinka, torkat eller corned beef, och rökt, saltad eller torkad fisk. Grönsaker kan hållas i en rotkällare eller inlagd i en lösning av saltlösning och ättika. Under 2012 har vi tillgång till frukter och grönsaker från hela världen, även om de kanske inte är säsong här. År 1812, om du bodde i Maryland, hade det varit sällsynt att njuta av grapefrukt eller apelsiner. Under vintermånaderna när färska grönsaker inte var tillgängliga, serverades de betes. En skillnad från 2012 när vi kan konsumera ett brett sortiment av färska frukter och grönsaker under alla årstider.

Har våra förfäder äta hälsosammare än vi gör? En positiv är att de brukade äta färska, lokalt odlade livsmedel, under säsongen. Deras dieter var vanligtvis höga i natrium, delvis på grund av konserveringsmetoderna, eftersom köttet ofta röktes eller saltades och grönsakerna syltades. Också kryddor utom salt var ganska dyrt lyxobjekt. Deras dieter innehöll också en hel del mättat fett: mycket smör, helmjölk och ost konsumeras.

1812 gjorde matlagning mycket mer tid och ansträngning och var mycket hårt arbete. Mellan jordbruket, jakt, konservering, samt matlagning i tunga stekpannor under långa perioder brände människor många kalorier under sin dagliga verksamhet. Numera är måltider mycket bekvämare, inte bara vi har ugnar, utan även mikrovågor. Och restauranger ligger nästan varje hörn. Under 2012 skulle en god hälsosam borttagning från våra 1812 förfäder vara att äta färska, lokala livsmedel och mindre förpackade livsmedel. Ät färsk säsongsbetonade grönsaker istället för konserver och mellanmål på nötter och frukter istället för ostkronor och godis.

Nötkött, fläsk och ost var de viktigaste proteinkällorna och suet (nötkött eller fårkött) och smör användes för fetter. De hade också gott om bröd, ris och ärter. De dagliga kalorierna från protein och bröd ensam uppgår till cirka 2600, och det finns ytterligare 800 kalorier dagligen från vätskorationer. Extra kalorier tillhandahölls av andra stärkelser och fetter.

Det finns både fördelar och nackdelar med kosten 1812, men i 2012 äter det som är hälsosamt i denna dag och ålder: gott om färska grönsaker och frukt i en regnbåge med färger, hela korn och magre proteinval.
kalorier isbergssallad En titt på kosten av 1812 amerikaner