gå ner i vikt träning en värdefull Weil matpyramid

gå ner 10 kg på en månad en värdefull Weil matpyramid

F. Jag vill prova din anti-inflammatoriska kost, men jag är inte säker på hur många portioner av varje typ av mat som är önskvärda. Kan du ge specifika instruktioner?

A. Din fråga är mycket aktuell, eftersom jag nyligen har utformat en matpyramid för den anti-inflammatoriska kosten för att göra just det.

Som du vet kan den antiinflammatoriska kosten hjälpa till att förhindra kronisk inflammation som bidrar till utvecklingen av hjärtsjukdomar, cancer, Alzheimers och Parkinsons sjukdomar och andra åldersrelaterade sjukdomar. Det är också en hörnsten av behandling för autoimmuna sjukdomar, såsom reumatoid artrit och lupus.

Förutom att minska inflammation, ger kosten stabil energi och gott om vitaminer, mineraler, essentiella fettsyror och kostfiber. Om du behöver gå ner i vikt kan det också hjälpa till med det, men dieten är inte utformad som en kortsiktig plan för viktminskning. Det är snarare ett sätt att välja och förbereda livsmedel baserat på vetenskaplig forskning som kan hjälpa dig uppnå och bibehålla optimal hälsa under hela din livstid.

När du tittar på pyramiden ser du att kosten leder dig mot ett brett utbud av livsmedel, allt från massor av färska grönsaker och frukter (grunden till alla måltider) till kokta asiatiska svampar, friska örter och kryddor och mörkt choklad som en söt behandla. Det minimerar konsumtionen av de bearbetade och snabbmat som är några av de viktigaste bidragsgivarna till kronisk inflammation.

Om du antar denna diet, kommer du varje dag också att äta tre till fem 1-veckors servering av hela och krackade spannmål, en till två 1-veckors servering av bönor och baljväxter, fem till sju portioner av friska fetter (en servering är lika med 1 tsk extra jungfruolja eller organisk, presspressad canolaolja, två valnötter, 1 matsked nymalt linfrö, eller 1 uns avokado). För dagliga proteiner och omega 3-fettsyror kommer du att äta två till sex 4 ounce portioner av vild Alaskan lax, sill, sardiner och Alaskan svart torsk.

Du kommer lätt på andra proteinkällor, begränsar portionerna till 1-2 veckor av omega 3 berikade ägg, naturlig ost (1 ounce är lika med en servering), 8 ounce portioner av mejeri och 3 ounce fjäderfä eller skinnfritt kött. Dryckekategorin betonar te 2 till 4 koppar vita, gröna eller oolong-teer per dag och om du dricker alkohol, kan du planera på ett glas eller två ekologiskt rött vin dagligen. Förutom mörk choklad innehåller hälsosamma behandlar sorbet och osötad torkade frukter. I texten som åtföljer livsmedelspyramiden hittar du specifika serveringsstorlekar för alla livsmedel som ingår.

Jag tycker att du hittar pyramiden mycket lätt att använda. Det kan också introducera dig till en mängd olika livsmedel som du inte har ätit tidigare. Var äventyrlig. Försök med Anasazi bönor, havsgrönsaker och böngängnudlar, till exempel.
gå ner i vikt träning en värdefull Weil matpyramid