tips på att gå ner i vikt snabbt don’t skimp på sömn

dietmat recept don’t skimp på sömn

Med alla att göra listor och festligheter inför oss under semesterperioden kan det vara svårt att få tillräckligt med sömn. Och inte bara kan vi vara sömnberövade gör oss snabbare och mindre fokuserade, det kan också få oss att gå ner i vikt under en tid av så många gustatoriska frestelser.

Väsentliga vetenskapliga bevis visar att ett kritiskt element i viktkontrollen blir en god natts sömn. Studier har visat att när människor inte får tillräckligt med sömn, konsumerar de cirka 300 kalorier om dagen mer än när de är välskötta och de flesta av de extra kalorierna kom från fettrika livsmedel för att täcka energiavloppet för att hålla sig vaken längre. Dessutom tränar dessa människor mindre och snackar mer, särskilt på natten, vilket kan leda till betydande viktökning.

Skimping i sömn sätter din hjärna upp för att göra dåliga beslut genom att dölja aktivitet i frontalbenet, centrum för beslutsfattande och impulskontroll. Med andra ord, den mentala klarheten att fatta goda beslut är äventyras, som att vara full.

Plus, när du är överdriven, centrerar din hjärnans belöning sig och söker efter något som känns bra. Detta beror på att din kropps förmåga att bearbeta insulinhalten behöver byta socker, stärkelse och annan mat till energigods. När din kropp inte svarar ordentligt på insulin har din kropp problem med att behandla fetter från blodet, så att det slutar lagra dem som fett.

Plus, insulin främjar frisättningen av ‘leptin’. Om dina fettceller är mindre känsliga för insulin, kommer du att göra mindre leptin. Och varför producerar mindre av detta hormon ett problem? Leptin är ‘stop eating’ -hormonet, den rösten i örat viskar, ‘No cannoli.’

Och för att göra saken värre, gör brist på sömn din kropp att producera mer av hormonet ‘ghrelin’. Detta är ‘go’ -hormonet som berättar när man ska äta, röstet viskar, ‘Ja, cannoli.’

Helt enkelt är mer ghrelin plus mindre leptin lika med viktökning. Så det är inte så mycket att om du sover, kommer du att gå ner i vikt, men att för lite sömn hämmar din ämnesomsättning och bidrar till viktökning.

Stäng av TV: n, datorn och mobiltelefonen minst en timme innan du slår in.

Undvik tunga måltider och alkohol nära sänggåendet. Dessa kan orsaka halsbränna och göra det svårt att somna. som koffein stannar i ditt system i fem till sex timmar.

Skapa en bedtime ritual. Det är inte dags att ta itu med stora problem. I stället ta ett varmt bad, meditera eller läs.

Håll dig till ett schema genom att vakna och gå och lägga dig på samma gång varje dag, även på helgerna.

Släck ljuset. Mörk cues din kropp för att släppa det naturliga sömnhormonet melatonin, medan ljuset undertrycker det.

Spara sovrummet för sömn och sex. Tänk avslappning och släpp, snarare än arbete eller underhållning.

Det är också viktigt att notera att sömnstörningar, såsom sömnapné, kan störa sömnkvaliteten. Med sådana sjukdomar kan kroppen fortfarande vara relativt sömnberövad, även om en person kan få erforderliga timmar i sängen. Om du misstänker att du har ett sådant tillstånd, se din leverantör.

Det är helgdagarna. Det finns ingen anledning att förneka smaken av säsongen. Men att få tillräckligt med sömn kan hjälpa dig att undvika att titta ner vid en utökad midja i januari.
tips på att gå ner i vikt snabbt don't skimp på sömn