går inte ner i vikt trots träning Dolda skäl till att du inte kan gå ner i vikt

tips på viktnedgång Dolda skäl till att du inte kan gå ner i vikt

Home Articles Weight Loss Articles Dolda skäl till att du inte kan gå ner i vikt! Finns det att du kan gå ner i vikt, oavsett hur mycket du diet eller motion? För vissa människor finns legitima medicinska tillstånd som sköldkörtelproblem som orsakar detta. Andra kan helt enkelt behöva göra livsstilsförändringar för att träna mer eller äta olika livsmedel. Här är några saker att leta efter om du har problem med att gå ner i vikt.

Det första du bör göra är att kontakta din läkare för en fullständig fysisk för att utesluta några uppenbara medicinska problem. Sköldkörtelproblem är den vanligaste orsaken till oförmåga att gå ner i vikt, men det finns ett antal andra mindre frekventa tillstånd som också kan orsaka problemet. En brist på jod i kosten kan vara källan till vissa sköldkörtelproblem. Din läkare kan utföra ett urintest för att kontrollera om det verkar vara ett problem för dig. Några tecken på jodbrist inkluderar fysisk och psykisk tröghet, hud- eller hårproblem och ökad känslighet mot temperaturen.

Om din läkare ger dig en ren hälsokoll och inte hittar något medicinskt problem för varför du kan gå ner i vikt, är din livsstil nästa plats att titta på. Många människor går i vanor med sin konsumtion och kommer att äta ohälsosamma livsmedel utan att förstå det eller ens tänka att göra det. Se till att du äter tillräckligt med protein och inte för många kolhydrater. Överdriven socker och korn kan lätt omvandlas till fett i kroppen och bör begränsas till en liten del av din totala kost.

Att bara skriva ner de mat du äter och den tid du åt dem hjälper dig att analysera din dagliga rutin och se om det finns några uppenbara problemområden. Till exempel kan du upptäcka att du ofta äter en ohälsosam snabbmatslunch på jobbet, eftersom du är upptagen eller det är bekvämare. Detta kan enkelt lösas genom att spendera tid på morgonen och förbereda din egen hälsosamma lunch för dagen, men kan glida obemärkt om du äter hälsosamma middagar och tränar efter arbete.

Din kroppssammansättning kan också vara anledningen till att du kan gå ner i vikt. Muskelceller brinner mycket mer energi i vila än fettceller. Om du inte har mycket muskler kan din kropp kunna behålla sin nuvarande vikt även när man inte äter mycket kalorier. Detta leder till svältdieter, vilket bara gör problemet värre då kroppen kompenserar för brist på näring. Många människor fastnar i denna cykel och inser inte att enda sättet är att äta mer mat, inte mindre.

I tider av svält är kroppen utformad för att sakta sin ämnesomsättning och bevara de få kalorier som finns tillgängliga. Det betyder att mer fett lagras, även om du kanske äter så lite som hälften av ditt föregående matintag. Det enklaste sättet att öka din vilande metabolism är att lägga till lite styrketräning i din träningsrutin. Att bygga muskler gör att din kropp brinner mer kalorier även när du sitter i vila, vilket kan eliminera de orsaker du för närvarande kan gå ner i vikt.

Det finns många anledningar till att någon bara kommer att gå ner i vikt. Ibland är dieting en dålig sak, eftersom det gör att din metabolism saktar ner. Du kan lära dig många saker och gör om du är uppmärksam på rätten information.
går inte ner i vikt trots träning Dolda skäl till att du inte kan gå ner i vikt